Laurus herstructureert category management en topstructuur


Teneinde de inkoopkracht van Laurus verder te versterken, worden alle contacten met leveranciers in de nieuwe structuur ondergebracht bij één centrale nieuwe afdeling Inkoop & Assortimentsmanagement. De medewerkers van deze nieuwe afdeling besluiten over leverancierskeuze en artikelkeuze en hebben - net als de meeste van hun tegenspelers aan leverancierszijde - het totaal overzicht over de contacten met de respectievelijke leveranciers. De nieuwe afdeling zal, waar mogelijk, nauw samenwerken met de afdeling Inkoop van Casino. Als gevolg van de nieuwe structuur zullen er minder overdrachtsmomenten en (deels) overlappende activiteiten zijn, hoopt Laurus. Naar verwachting zal de verhoging van de efficiency van het proces leiden tot een reductie van het aantal arbeidsplaatsen met 20 fte’s. De nieuw te vormen afdeling Inkoop & Assortimentsmanagement zal worden gehuisvest in het hoofdkantoor te Den Bosch.
In het kader van de beoogde herstructurering zullen de afdelingen Category Management van Super De Boer, Konmar en Edah worden opgeheven en zullen de medewerkers van deze afdelingen, rekening houdend met hun competenties en woonplaats, worden overgeplaatst naar de nieuw te vormen afdeling Inkoop & Assortimentsmanagement of naar de Marketing & Sales afdelingen van de respectievelijke supermarktformules. De gecombineerde Marketing & Sales afdeling van Super De Boer en Konmar wordt opgesplitst en per formule georganiseerd. Deze afdelingen blijven in Amersfoort gehuisvest. De Marketing & Sales afdeling van Edah blijft gehuisvest in Helmond.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe belangrijkste wijzigingen zijn:
- De verantwoordelijkheden en taken van de category management organisaties met betrekking tot onderhandelingen met leveranciers voor promoties en advertentiebijdragen worden overgeheveld naar de nieuw te vormen afdeling Inkoop & Assortimentsmanagement.
- De verantwoordelijkheden en taken met betrekking tot categorieplannen, rol en strategie van de categorieën, de marketingmix-elementen per categorie, de promotieplannen (aantal en type) worden ondergebracht in de Marketing & Sales afdelingen van de formules.
- Met betrekking tot Private Label activiteiten ligt de verantwoordelijkheid voor de strategische keuze en het design bij de formules en de feitelijke uitvoering bij de nieuw te vormen afdeling Inkoop & Assortimentsmanagement.
- Voor wat betreft de uniforme artikelpresentaties ligt de verantwoordelijkheid voor de uitgangspunten en de accordering bij de formules, terwijl de productie is ondergebracht bij de nieuw te vormen afdeling Inkoop & Assortimentsmanagement.
De nieuwe organisatie zal naar verwachting niet leiden tot gedwongen ontslagen. De voorziene reductie van het aantal arbeidsplaatsen kan worden gerealiseerd door het niet verlengen van contracten voor bepaalde tijd en door natuurlijk verloop.
Ook heeft de Hoofddirectie van Laurus aan de Ondernemingsraad gevraagd advies uit te brengen over een voorgenomen nieuwe topstructuur van de onderneming.
In de nieuwe topstructuur zullen twee Hoofddirectieleden, H.C.J.M. Castelijns en H-J. Stoter, verantwoordelijk zijn voor de Nederlandse supermarktformules. Daarnaast zullen twee Hoofddirectieleden verantwoordelijk zijn voor de backoffice-activiteiten. Naast de heer K.B. Tewarie, die als CFO verantwoordelijk zal blijven voor Financiën & Administratie, Controlling & Treasury, zal de heer W-J. Vreezen (49) worden benoemd als Hoofddirectielid verantwoordelijk voor de backoffice activiteiten: ICT, Logistiek (inclusief Supply Chain Management) en Bouw- en Winkelinrichting. Vreezen heeft na zijn studie bedrijfseconomie diverse management- en consultancy functies vervuld bij een groot aantal ondernemingen, zowel aan leverancierszijde als in de retail. Vanaf 1994 is Vreezen werkzaam geweest bij Ahold, onder meer als Algemeen Directeur Etos en President van Ahold Asia Pacific. Naast de eindverantwoordelijkheid voor Laurus in Nederland en België is J.G. Bruijniks, voorzitter van de Hoofddirectie, in de nieuwe structuur onder meer verantwoordelijk voor Vastgoed, de nieuw te vormen afdeling Inkoop & Assortimentsmanagement en een aantal hoofdkantoorfuncties (Communicatie, Secretariaat, Beveiliging etc.).
De nieuwe structuur sluit volgens Laurus aan bij de drie supermarktformules (Edah, Konmar en Super De Boer) waarmee Laurus de Nederlandse markt bestrijkt. Het management van deze formules is, binnen de door Hoofddirectie goedgekeurde kaders, verantwoordelijk voor het commerciële beleid en de winstontwikkeling. ‘Met de splitsing van verantwoordelijkheden tussen de frontoffice en de backoffice wordt beoogd de individuele Hoofddirectieleden met de juiste focus te laten bouwen aan verbetering en verdere professionalisering van de aan hen toevertrouwde bedrijfsonderdelen’, aldus Laurus.
De keuze voor zelfstandige bedrijfsonderdelen (business-units) met een stabiele en professionele backoffice met een, concurrerende kostenstructuur, dient in belangrijke mate bij te dragen aan het rendementsherstel, hoopt Laurus.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid