Winstwaarschuwing Ahold


Eerder ging het supermarktconcern nog uit van een stijging van 5 tot 8 procent. Ahold liet daarmee voor de tweede keer dit jaar een winstwaarschuwing horen. De omzet groeide met 5,8 procent tot 16,4 miljard euro. Zonder nadelige valuta-invloeden zou de omzet met 14,5 procent zijn gestegen. Het nettoresultaat kwam in de drie maanden uit op 257,6 miljoen euro. Dat was lager dan de 304,2 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. In Europa bedroeg de autonome omzetgroei, exclusief valuta-invloeden 4,8 procent. Dat was nog 6,3 procent in 2001. Met name supermarkten Albert Heijn en Schuitema, ICA Ahold en Centraal-Europa droegen bij aan de toename. Topman Cees van der Hoeven noemde in een toelichting 2002 ‘ geen gelukkig jaar’. ‘Van meerdere kanten kwamen teleurstellingen, vooral uit Zuid-Amerika.' Hij noemde de resultaten van Ahold op zijn belangrijke markten onder de huidige omstandigheden goed. ‘Het is daarom extra pijnlijk dat we voor de tweede maal onze verwachting voor geheel 2002 moeten bijstellen.' Ahold kondigde nieuwe financiële doelstellingen en de verkoop van niet-kernactiviteiten aan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid