Overslaan en naar de inhoud gaan

Brand hacking: plaag of zegen?

Het verschijnsel 'hacking' grijpt om zich heen. Creatieve geesten gaan op een speelse manier gevestigde merken te lijf. De schade die ze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hacking is niet langer voorbehouden aan computerfreaks. Brandhackers, in veel gevallen beeldend kunstenaars, spelen tegenwoordig op een luchtige manier met de kenmerken van grote merken als Apple, Gucci, Visa en Louis Vuitton. Ze gebruiken deze op een vervreemdende manier en lokken zo in het ene geval geamuseerde reacties uit, in het andere verwarring en irritatie. Maar zelfs als dat laatste het geval is, hebben de merkfabrikanten weinig reden om zich kwaad te maken. Neem het volgende voorbeeld. Twee Oostenrijkers beeldden de namen Esso en Siemens af op enorme borden langs de snelweg. Dat deden ze echter niet volgens het corporate design en met de gebruikelijke logo's van de betreffende firma's, maar in vreemde, kale lettertypen en vormgeving. De merken werden zo volledig losgemaakt van hun vertrouwde context en verloren daarmee ook hun directe herkenbaarheid. De toeschouwers werden op het verkeerde been gezet, maar ook gedwongen om even na te denken. Aandacht gegarandeerd! Een ander, en wellicht nog belangrijker effect van deze vorm van hacking: het roept allerlei nuttige vragen op. Bijvoorbeeld over de oriënteringskracht van merken, of over de mate waarin brandextensions mogelijk en gewenst zijn.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Absatzwirtschaft<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in