Overslaan en naar de inhoud gaan

Ouder worden beheerst de consument

Inspelen op de angst voor het ouder worden wordt een belangrijk strategisch marketingissue. Het zijn onzekere tijden, en de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Consumenten in heel Europa, van alle leeftijden, maken zich meer dan ooit zorgen over het ouder worden. Fabrikanten en retailers kunnen daar hun voordeel mee doen door oplossingen te bieden voor die onzekerheden. In tijden van onrust en onzekerheid staan consumenten namelijk open voor de – geruststellende - boodschappen van marketeers, en is er een goede kans dat ze voor langere tijd trouw zullen blijven.

related partner content for mobile comes here

Het is niet alleen de oudere consument die zich zorgen maakt over z’n voortschrijdende leeftijd. Het Fear of Ageing rapport laat zien dat steeds meer twintigers en zogenaamde mid-lifers (35-49) inzitten over de gevolgen van het ouder worden.

Twintigers zijn nog bezig een onafhankelijk leven op te bouwen. Zij zullen waarschijnlijk de fasen: student – eerste vaste baan – eerste huis – samenwonen/trouwen doorlopen. De overgang van de ene naar de andere fase brengt in toenemende mate angst met zich mee. Ze staan onder druk om te presteren en vergelijken zich constant met hun leeftijdgenoten.
Mid-lifers gaan door de fasen: eerste tekenen van veroudering – menopause/andropause – mid-life crisis – kinderen uit huis – stoppen met werken. De angst voor veroudering is intenser dan ooit en er is een nog grotere druk om te presteren. Oud worden in stijl is geen optie meer; er moet ten volle geleefd worden.

Leeftijd-gedreven consumptie bepaalt een groot deel van de uitgaven. In Europa gaat het om 29 miljard euro. Niet alleen cosmetica, maar ook eten en drinken worden steeds meer gekocht met het oog op de gezondheid en jong blijven. Marketeers die een product aanbieden dat consumenten door een nieuwe fase heen ‘helpt’, maken een goede kans dat de consument gedurende die hele fase trouw blijft aan zijn product, volgens Andrew Russell van Datamonitor.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in