Ouder worden beheerst de consument


Consumenten in heel Europa, van alle leeftijden, maken zich meer dan ooit zorgen over het ouder worden. Fabrikanten en retailers kunnen daar hun voordeel mee doen door oplossingen te bieden voor die onzekerheden. In tijden van onrust en onzekerheid staan consumenten namelijk open voor de – geruststellende - boodschappen van marketeers, en is er een goede kans dat ze voor langere tijd trouw zullen blijven.
Het is niet alleen de oudere consument die zich zorgen maakt over z’n voortschrijdende leeftijd. Het Fear of Ageing rapport laat zien dat steeds meer twintigers en zogenaamde mid-lifers (35-49) inzitten over de gevolgen van het ouder worden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Twintigers zijn nog bezig een onafhankelijk leven op te bouwen. Zij zullen waarschijnlijk de fasen: student – eerste vaste baan – eerste huis – samenwonen/trouwen doorlopen. De overgang van de ene naar de andere fase brengt in toenemende mate angst met zich mee. Ze staan onder druk om te presteren en vergelijken zich constant met hun leeftijdgenoten.
Mid-lifers gaan door de fasen: eerste tekenen van veroudering – menopause/andropause – mid-life crisis – kinderen uit huis – stoppen met werken. De angst voor veroudering is intenser dan ooit en er is een nog grotere druk om te presteren. Oud worden in stijl is geen optie meer; er moet ten volle geleefd worden.
Leeftijd-gedreven consumptie bepaalt een groot deel van de uitgaven. In Europa gaat het om 29 miljard euro. Niet alleen cosmetica, maar ook eten en drinken worden steeds meer gekocht met het oog op de gezondheid en jong blijven. Marketeers die een product aanbieden dat consumenten door een nieuwe fase heen ‘helpt’, maken een goede kans dat de consument gedurende die hele fase trouw blijft aan zijn product, volgens Andrew Russell van Datamonitor.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid