Overslaan en naar de inhoud gaan

Stivoro-case: sympathieke roker verdient een beloning

Ruim 17 duizend rokers raakten 24 uur lang geen sigaret aan dankzij Stivoro’s campagne ‘Rokers verdienen ’n beloning’. Een succes…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De campagne ‘Rokers verdienen een beloning’ was een buitenbeentje van Stivoro: specifiek gericht op de lagere welstandsgroepen en bedoeld om de intentie om te stoppen met roken onder deze groep te verhogen, aldus senior projectleider Marieke Wiebing.

related partner content for mobile comes here

'Normaal benaderen we mensen op rationeel of emotioneel niveau', zegt Wiebing in Tijdschrift voor Marketing. 'We weten uit onderzoek dat de eerste benadering vooral goed werkt bij hoger opgeleiden en de tweede bij beide groepen even goed. Dat bracht mij op het idee voor de doelgroep lager opgeleiden de ingang 'Doen' te kiezen, dus ze direct op het gedragsniveau te benaderen. Concreet betekent dat: mensen laten ervaren hoe het is als je een dag niet rookt, en daarop feedback geven. We hebben de groep daarom gevraagd zich van te voren te registreren via internet. Na de 24 uur niet roken vulden ze een vragenlijst in over de ervaringen van die dag. Via een door Stivoro ontwikkeld computerprogramma kreeg elke deelnemer meteen een persoonlijk advies dat aansloot bij zijn of haar situatie en ervaringen. De functie van ‘Feedback op Maat’ is dus vooral de ervaringen te expliciteren, positief te interpreteren en mensen een steuntje in de rug geven.'

Van te voren mikte Wiebing op vijfduizend deelnemers. Dat werden er dus 17 duizend.

Haar verklaring voor de massale deelname: 'We hebben bewust het woord 'stoppen' vermeden, want dan trek je weer een heel register aan negatieve associaties open. Verder hebben we ook daadwerkelijk een beloning in het vooruitzicht gesteld. Iedere geregistreerde deelnemer die zijn ervaringen doorgaf, kon kiezen uit een tijdschrift, of zijn dag niet roken nu lukte of niet.'

Het complete verhaal staat in het Tijdschrift voor Marketing, dat woensdag verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in