Starbucks doet CD bij de koffie


In de mediabars kunnen klanten muziek downloaden en CD’s branden, vanuit een digitale bibliotheek met 150.000 songs. De resultaten van het experiment zijn vooralsnog teleurstellend. Maar Starbucks is er ook niet noodzakelijkerwijs op uit om geld in de muziekbusiness te verdienen. Eerdere initiatieven, zoals een Ray Charles-cd en een Starbucks-muziekkanaal op satellietradio, leverden het bedrijf ook meer buzz dan iets anders op. Waarom gaat het dan wel? De mediabars geven invulling aan de diepgewortelde overtuiging van oprichter Schultz dat Starbucks zich kan onderscheiden van andere ketens ‘door mensen een plek te bieden waar ze datgene kunnen doen waar ze tegenwoordig veel tijd aan besteden’, zoals internetten en muziek downloaden. En het bedrijf kan zich met een operationele marge van 10,6 procent en een aandeel-koersstijging van 34 procent sinds begin dit jaar ook best wat risicovolle initiatieven permitteren.
Bron: BusinessWeek
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid