Nieuw AD krijgt meteen veel kritiek
Een overzicht:
Het nieuwe AD ziet er goed uit, maar de krantenmakers hebben inhoudelijk verkeerde keuzes gemaakt. Dat zei krantenkenner Piet Bakker van de Universiteit van Amsterdam vorige week naar aanleiding van de ver-schijning van het eerste exemplaar van de fusiekrant.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaIn het nieuwe AD zijn het 'oude' Algemeen Dagblad en zeven regionale kranten opgegaan.
De nieuwe krant verschijnt op het kleinere tabloidformaat. ‘Ik vind dat ze die 'tabloidisering' goed hebben aangepakt met veel grafieken en afwisseling tussen grote en kleine verhalen’, analyseert Bakker. ‘Inhoudelijk zie je dat de journalisten worstelen met hun journalistieke gevoel aan de ene kant en het resultaat van testspanels aan de andere. Ze openen donderdag met Nederlands nieuws, terwijl verhalen over de orkaan in Amerika en de vele doden in Irak pas een plaatsje krijgen op pagina 17. Dat vind ik zeer ongelukkig.’
Bakker constateert dat het nieuwe AD veel advertenties telt. ‘Maar op basis daarvan kan je nog geen conclusies trekken. De afgelopen dagen is de advertentieafdeling natuurlijk de boer opgegaan en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. We moeten afwachten of de krant ook in de toekomst zoveel adverteerders blijft trekken.’
Henk Westbroek, oud-columnist van het vroegere Utrechts Nieuwsblad (UN), greep donderdagochtend vruchteloos in zijn brievenbus toen hij zocht naar het nieuwe AD waarin het UN is opgegaan. ‘De Utrechtse editie heb ik dus niet kunnen lezen, maar op mijn werk zag ik het landelijke AD. Ik vind het een bedroevende krant, vooral omdat ik tot pagina 17 moest bladeren om te lezen over de orkaan in de VS. Zelfs de Telegraaf meldt zoiets op de voorpagina!’, zegt de Utrechter.
Westbroek, die eerder het UN opzegde en destijds met beleid voor het 'oude' AD koos, ziet de nieuwe krant nog een weekje aan. Als hij geen verbetering ziet wil hij zijn abonnement opzeggen. ‘Veel berichten in de krant over Catherine Keyl en Charles Groenhuijsen vallen bij mij in de categorie non-informatie. De Metro vind ik een beduidend betere krant. Net als bij de plaatjes die radiostations draaien wordt alles tegenwoordig opgehangen aan onderzoek en dat levert geen goed resultaat op. Het is de terreur van de testpanels.’
Frits Duparc, directeur van het Haagse Mauritshuis, wordt net als Westbroek niet vrolijk van het nieuwe dagblad. ‘Ik vind het sowieso jammer dat na Het Vaderland ook de Haagsche Courant als echte Haagse krant is verdwenen. Een tabloidformaat leest wel handig, maar het typisch Haagse karakter mis ik in 'AD Haagsche Courant'. Het is een nationale krant met wat aandacht voor Den Haag.’
Door technische problemen verscheen de nieuwe krant op diverse plaatsen te laat, zoals bijvoorbeeld de hele editie Rotterdam. De edities voor de Drechtsteden en het Groene Hart verschenen helemaal niet.
Algemeen hoofdredacteur Jan Bonjer meldde donderdag via zijn woordvoerder dat, om nieuwe technische problemen te voorkomen, vrijdag een aangepast drukschema wordt gedraaid. In totaal kent het nieuwe AD 22 edities, waaronder één landelijke. De 21 regionale edities krijgen vrijdag wel een eigen voorpagina en een eigen regionale voorpagina. De rest van de krant zal een grootstedelijk karakter krijgen, al naar gelang de regio waar de krant uitkomt.
De AD-leiding heeft hiertoe besloten om de productie te stroomlijnen en tot zes edities terug te brengen. ‘Donderdag verliep de techniek niet goed en dat is doodzonde’, aldus de zegsman. We willen ons nu concentreren om de krant op tijd en goed te produceren. Later gaan we weer fijnmaziger te werk.’
De ‘gemiddelde lezer’ kwam ook nog aan het woord. En die bleek verdeeld. Bijna de helft van de lezers (45 procent) is tevreden over het nieuwe Algemeen Dagblad. Ongeveer 38 procent is niet te spreken over de fu-siekrant, 17 procent weet het nog niet.
De grootste concurrent de Telegraaf ziet het allemaal gelaten aan: in het FD laat bestuursvoorzitter Ad Swartjes weten dat de tabloid dan wel oprukt, maar dat de Telegraaf terughoudend blijft. Swartjes ziet de noodzaak (nog) niet. Over het nieuwe AD zegt hij:
'Ik ben abonnee van AD en Utrechts Nieuwsblad, maar ik heb vanochtend niets ontvangen. Toen ik om half acht van huis ging, was het nieuwe AD niet bezorgd. Maar ik weet natuurlijk wel wat de plannen zijn. Het samenvoegen van AD met regionale kranten is op hoofdlijnen een kostenoperatie. Bundeling en overstappen op tabloid is veel goedkoper. Je ziet om die reden in Nederland steeds meer kranten op tabloid-formaat verschijnen. Wij gaan geen speciale lezersacties voeren. De Telegraaf wijzigt zijn formule in feite elke dag.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid