(RSLT Social Media School) Google laat zijn tanden zien


Toen ik vorig jaar oktober een workshop over Google+ verzorgde voor de RSLT Social Media School, liep het nog geen storm. Dat zal de volgende keer, op 14 maart, waarschijnlijk wel anders zijn. In een adembenemend tempo heeft Google de afgelopen weken ingrijpende veranderingen doorgevoerd. Welke veranderingen zijn dat?
Google+ neemt de zoekresultaten over
Het begon een week of twee geleden met de aankondiging van Search and Your World. Om een lang verhaal kort te maken: de zoekresultaten van Google worden voortaan gepersonaliseerd met informatie uit Google+ wanneer je daar aangelogd bent. Zien? Doe dan eens een zoekopdracht via https://www.google.com/ncr
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSGoogle kiest duidelijk voor Google+. Twitter en Facebook komen in dit verhaal niet voor.
Gedwongen winkelnering
Ongeveer een week later werd duidelijk dat nieuwe gebruikers van Googlediensten automatisch Gmail, Google+ en een profiel krijgen aangesmeerd. Ook al willen ze eigenlijk alleen maar YouTube, Picasa of Blogger.
Al je data in hetzelfde mandje
Voor het geval we ons zouden gaan vervelen, gaat ook het privacybeleid van Google volledig op de schop. Er zijn nu nu zo’n 70 verschillende policies. Straks is er nog maar eentje. Op zich lijkt dat nog niet zo’n gek idee. Het ligt gevoeliger dat hierdoor de data van alle diensten kunnen worden gecombineerd. Wat je op YouTube bekijkt, kan worden gebruikt om gerichte advertenties naast de zoekresultaten te laten zien, enzovoort.
Oorlog met Facebook?
Langzaam maar zeker begint het masterplan van Googlebaas Larry Page contouren te krijgen: een geïntegreerd portaal. Google+ is de sociale lijm. De zoekmachine en fantastische diensten als YouTube vormen de Unique Selling Points. Maar in veel opzichten net zoiets als Facebook.
Het worden spannende tijden. Ook voor bedrijven en organisaties die hun commerciële weg in dit snel veranderende landschap moeten zien te vinden. Top of flop? Ik hoor graag je mening.
Dit was een gastblog van Paulus Veltman. Hij zal op 14 maart bij de RSLT Social Media School een workshop verzorgen over de zakelijke mogelijkheden van Google+ en de impact van de hierboven geschetste ontwikkelingen op online marketing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid