Overslaan en naar de inhoud gaan

Relatie tussen merkartikelfabrikanten en retailers is verslechterd

Retailers hebben een hectisch jaar doorgemaakt met de expansie van Sligro en Prisma, de overgang van Sperwer van TSN naar Superunie en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hofstra deed zijn uitspraak vorige week tijdens de traditionele Najaarslunch van merkfabrikanten en retailers. Hij sprak van een nadrukkelijk verharde relatie tussen fabrikanten en retailers en noemde enkele recente voorbeelden: ‘We werden door een retailer (Konmar, red.) gevraagd om 2 procent van de omzet te betalen zodat de organisatie kon focussen op één formule. Een andere retailer (Albert Heijn, red.) vertelde dat hij enige van onze producten uit het assortiment weghaalde en dat wij dan voor het overige deel extra moeten betalen. De euro kost de retailer (Superunie, red.) geld en dus moeten wij ook daar aan meebetalen.’

related partner content for mobile comes here

Deze houding gaat volgens Hofstra alleen maar ten koste van de focus op de consument. Hierdoor moet de retail vooral terrein inleveren aan andere kanalen, zoals de horeca. Uit de jaarlijkse enquete onder de achterban blijkt dat 79 procent van de merkartikelfabrikanten meldt dat de relatie met de retail is verslechterd. Het principe ‘voor wat hoort wat’ staat met name onder druk. Ook geeft 46 procent van de fabrikanten aan dat retailers steeds meer moeite hebben om nieuwe producten op te nemen.

Het gaat overigens wel goed met de merkartikelen. Het afgelopen jaar is het aandeel verder gestegen tot 71,5 procent. Het marktaandeel van de huismerken is gedaald naar 17,9 procent.

De retailers reageerden zeer verbolgen op de opmerkingen van Hofstra. Klaas van den Doel, voorzitter van het CBL, vindt dat de strijd niet via de pers moet worden gevoerd. ‘Het is stemmingmakerij’, vindt hij.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in