Relatie tussen merkartikelfabrikanten en retailers is verslechterd
Hofstra deed zijn uitspraak vorige week tijdens de traditionele Najaarslunch van merkfabrikanten en retailers. Hij sprak van een nadrukkelijk verharde relatie tussen fabrikanten en retailers en noemde enkele recente voorbeelden: ‘We werden door een retailer (Konmar, red.) gevraagd om 2 procent van de omzet te betalen zodat de organisatie kon focussen op één formule. Een andere retailer (Albert Heijn, red.) vertelde dat hij enige van onze producten uit het assortiment weghaalde en dat wij dan voor het overige deel extra moeten betalen. De euro kost de retailer (Superunie, red.) geld en dus moeten wij ook daar aan meebetalen.’
Deze houding gaat volgens Hofstra alleen maar ten koste van de focus op de consument. Hierdoor moet de retail vooral terrein inleveren aan andere kanalen, zoals de horeca. Uit de jaarlijkse enquete onder de achterban blijkt dat 79 procent van de merkartikelfabrikanten meldt dat de relatie met de retail is verslechterd. Het principe ‘voor wat hoort wat’ staat met name onder druk. Ook geeft 46 procent van de fabrikanten aan dat retailers steeds meer moeite hebben om nieuwe producten op te nemen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaHet gaat overigens wel goed met de merkartikelen. Het afgelopen jaar is het aandeel verder gestegen tot 71,5 procent. Het marktaandeel van de huismerken is gedaald naar 17,9 procent.
De retailers reageerden zeer verbolgen op de opmerkingen van Hofstra. Klaas van den Doel, voorzitter van het CBL, vindt dat de strijd niet via de pers moet worden gevoerd. ‘Het is stemmingmakerij’, vindt hij.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid