Overslaan en naar de inhoud gaan

Koopgedrag op het web

Met het groeiende aantal consumenten dat koopt via internet, groeit ook de behoefte aan inzicht in het koopgedrag en de site-bruikbaarheid.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Internetkoopgedrag kent geen mondiaal patroon. Behalve misschien dat consumenten wispelturig zijn; sites die niet binnen enkele seconden hun beloftes waarmaken, worden weggeklikt. Met bruikbaarheidstesten wordt daarom gewerkt aan een betere afstemming van sites op kopersverwachtingen. Een fundamentele moeilijkheid daarbij is beoordeling van de taakgerichtheid van de kopers. Aantallen clicks staan immers niet gelijk aan aankoopintenties; veel browsers browsen zonder specifieke koopintenties.

related partner content for mobile comes here

Een belangrijke drempel voor de ontwikkeling van online shopping is dat online shopping meer vertrouwen vereist van kopers dan traditioneel winkelen. Kopers en e-tailers zijn gescheiden in tijd en ruimte, benchmarks voor wat professionele sites zijn ontbreken nog en vaak moet vóór levering worden betaald. Daarbij komen angsten dat persoonlijke (creditcard)gegevens worden doorgespeeld aan derden. Mensen hebben altijd tijd nodig om aan opkomende technologie te wennen.Een perfecte manier om acceptatie van internetpraktijken, protocollen en voordelen te sturen, is een combinatie van internet- en fysieke winkel. In de Britse V-shops bijvoorbeeld, kan conventioneel worden gewinkeld, maar in de in-store kiosken kunnen ook internetbestellingen worden gedaan (via toetsenbord, touchscreen of muis), waarvoor cash of met creditcard kan worden betaald.

Online shopping wordt meestal eerst geprobeerd met lage-kosten, goed-begrepen producten, voordat met duurdere producten met langere beslissingsprocessen wordt geëxperimenteerd. Maar het is onwaarschijnlijk dat traditioneel winkelen ooit helemaal verdwijnt: de behoefte aan interactie tussen mensen blijft.

< SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in