
Dat ook de recruiterswereld zich in een Red Ocean bevindt, mag duidelijk zijn. Het aanbod van bureaus is overweldigend, de gemiddelde kwaliteit is ongeveer gelijk en de verschillen zijn door onderlinge competitie zo klein, dat klanten geen of weinig onderscheid meer ervaren. Het enige onderscheid dat ze nog zien en begrijpen is de prijs.
Win-win
Veel afnemers kiezen voor de laagste prijs bij het gebrek aan onderscheid. De reactie hierop is kostenreductie. Hierdoor hebben veel recruitmentbureaus last van prijserosie. Dit doet de aanbodverschillen nog verder afnemen, het beeld van het aanbod nog verder vervlakken en de dominantie van prijs nog verder versterken. Een gebed zonder einde. Toch zijn er voorbeelden dat het ook anders kan: Adver Online en JobBrokers. Zij gaan niet bij de pakken neerzitten, maar denken na over hoe het ook anders kan. Zo ook Reccen (fonetisch uit te spreken als Rexen) die deels in de stijl van het Blue Ocean zijn gaan denken. Ze gaan uit van win-win, transparantie, het leveren van meerwaarde en houden zo de kosten voor de klant laag.
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
ScheepensAfgelopen augustus ben ik ze op gaan zoeken en sprak met directeur Marco Prins (32 jaar), een sneldenkende spraakwaterval. Blue Ocean Strategy en recruitment hoe kom je erbij om dat te combineren? Hij vertelt dat hij van deze strategie had vernomen via de CitizenM case met hun concept ‘affordable luxury for the people’. ‘’Het MKB, dan heb ik het vooral over bedrijven van 50 tot 250 medewerkers, valt vaak tussen wal en schip qua recruitment”, zo beweert Prins. “Ze betalen hoge fee´s aan werving en selectiebureaus en kunnen of willen dit niet betalen. En adverteren, dat is ook bijna onbetaalbaar.”
Betaalbaar recruitment
Waar Reccen zich op dit moment mee onderscheidt, is dat zij het MKB bedienen met betaalbaar recruitment. Dit doen ze door op de site alle mogelijkheden en prijzen openlijk te vermelden. Je kunt als MKB’er met Reccen al gaan recruiten voor Euro 949,- per vacature. Heel helder geven ze de prijzen weer via labels. Je begint met Label S en kan doorgaan tot en met het Label XL. Zoek je een kandidaat die gemakkelijk vindbaar is, betaal je ook minder. Normaal gesproken is een bedrijf al snel zo’n Euro 2000, - kwijt voor alleen maar een advertentie. En dan moet je maar hopen dat de juiste kandidaten hierop reageren. Het idee van Reccen bespaart het MKB op deze manier veel tijd en geld en kunnen snel putten uit een gigantisch netwerk van online kanalen zoals (niche) vacaturebanken en branche websites waar ze mee samenwerken.
Ook zijn ze kostenbesparend bezig als het om interviews gaat. Die doen ze telefonisch. Dat is wel zo duurzaam, het bespaart tijd en geld en biedt gemak aan de kandidaat. Reccen is in feite geen pur sang Blue Ocean. Het is een business model innovatie, zoals de meeste innovaties. Van een blauwe oceaan en dus radicale innovatie kunnen we hier niet echt spreken. Wel is er via creativiteit en inventiviteit een blauw meer gecreërd. En dat meer is op dit moment blauwer dan bij veel andere recruiters. En daar gaat het om!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee