Iedereen een Zomergast op Youtubegasten
Ieder jaar als het VPRO tv-programma Zomergasten begint, willen de meeste Nederlanders het liefst ook op die stoel achter de tafel voor het grote scherm in de studio plaatsnemen. Paul Blok sprong in op deze behoefte en startte met Youtubegasten.
Mensen kunnen op de site een eigen kanaal aanmaken en zelfgekozen YouTube-fragmenten eropzetten.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisSommige ‘gasten’ houden zich aan de formule van Zomergasten, anderen richten zich vooral op hun eigen interesse of voegen een fragment toe die ze in Zomergasten hebben gezien.
Er zijn inmiddels over de 100 gasten die fragmenten op de site hebben geplaatst.
Paul Blok: ‘Het is begonnen uit pure hobbyisme. Ik hoorde al een paar jaar van mensen: “Als ik in de uitzending zou zitten...” Het is natuurlijk pure discriminatie. Er mogen zes mensen per jaar achter die tafel van Zomergasten gaan zitten, de andere 16 miljoen niet.’
Paul Blok beweert niet zelf het wiel te hebben uitgevonden. De behoefte om filmpjes en fragmenten aan elkaar te laten zien, bestaat al zo lang. Zie de links en video’s die mensen elkaar twitteren, of op hun blogs zetten. ‘Het is een universeel idee. Kijk bijvoorbeeld maar naar waar Hyves onlangs mee is gestart: #1.http%3A%2F%2Fwww.hyves.nl%2Ftv%2Fcontent%2Ffromfriends%2F%23framed%253Ahttp%253A%252F%252Fwww.hyves.nl%252Ftv%252F" title="Hyves TV">Hyves TV.
Er is een mogelijkheid voor merken en bedrijven om Youtubegasten te sponsoren en zelf een kanaal aan te maken. Blok heeft er tot op heden nog geen prioriteit aangegeven, want hij wilde eerst de site vullen met content en zien of het concept aansloeg. ‘Het gaat goed, dus binnenkort ga ik sponsors benaderen. Ik wil de functionaliteit uitbouwen en er actiever aandacht aan gaan geven, via onder andere Facebook.’
Paul Blok: ‘Youtubegasten is prima geschikt voor een bedrijf/merk om zich te profileren met video’s.’ Niet louter commercials, maar ook in de keuze van fragmenten van muziek, films, gebeurtenissen kan een merk zich positief neerzetten. Zoals de non-profit organisatie De 1%Club op zijn eigen kanaal doet.
Want wat begon als een hobby-project, kost inmiddels aardig wat centen. Blok: ‘Je begint met een leuk idee, maar de professionele uitwerking werd duurder dan ik dacht.’ (Fabrique is verantwoordelijk voor het ontwerp van de site, Code bouwde hem en Gusto Media ondersteunt het.)
Zomergasten was voor Blok de aanleiding voor het project, maar het loopt niet parallel met het VPRO-programma. ‘Youtubegasten is blijvend, de site stopt niet na de uitzendingen.’
Wat voor hem een meerwaarde is, is de menselijke selectie op Youtubegasten: ‘Niet die foute computerkeuze op basis van “mensen die dit leuk vonden, vonden ook dit leuk”, of wat je nu op Twitter ziet: “who to follow”. De keuzes op Youtubegasten zijn door mensen gedaan.’
Heeft Paul Blok wat gehoord van de VPRO of YouTube? ‘Ik heb getwitterd met @zomergasten en zij gaven aan dat ze het een leuk initiatief vinden. Ze hebben zelf ook iets soortgelijks, maar dat is kleinschalig.’
Blok heeft nog niets gehoord van YouTube, maar hij maakt zich niet al te veel zorgen. ‘Ik hanteer het better sorry than safe-principe. Als het zover komt dat ze aan de bel trekken, dan zien we dan wel weer. Als YouTube reageert op Youtubegasten dan zijn we groot/succesvol genoeg om op te vallen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid