Overslaan en naar de inhoud gaan

Iedereen een Zomergast op Youtubegasten

Ieder jaar als het VPRO tv-programma Zomergasten begint, willen de meeste Nederlanders het liefst ook op die stoel achter de tafel voor het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ieder jaar als het VPRO tv-programma begint, willen de meeste Nederlanders het liefst ook op die stoel achter de tafel voor het grote scherm in de studio plaatsnemen. sprong in op deze behoefte en startte met .

related partner content for mobile comes here

Mensen kunnen op de site een eigen kanaal aanmaken en zelfgekozen YouTube-fragmenten eropzetten.

Sommige ‘gasten’ houden zich aan de formule van , richten zich vooral op hun eigen interesse of voegen een toe die ze in Zomergasten hebben gezien.

Er zijn inmiddels over de 100 gasten die fragmenten op de site hebben geplaatst.

Paul Blok: ‘Het is begonnen uit pure hobbyisme. Ik hoorde al een paar jaar van mensen: “Als ik in de uitzending zou zitten...” Het is natuurlijk pure discriminatie. Er mogen zes mensen per jaar achter die tafel van Zomergasten gaan zitten, de andere 16 miljoen niet.’

Paul Blok beweert niet zelf het wiel te hebben uitgevonden. De behoefte om filmpjes en fragmenten aan elkaar te laten zien, bestaat al zo lang. Zie de links en video’s die mensen elkaar twitteren, of op hun blogs zetten. ‘Het is een universeel idee. Kijk bijvoorbeeld maar naar waar onlangs mee is gestart: .http%3A%2F%2Fwww.hyves.nl%2Ftv%2Fcontent%2Ffromfriends%2F%23framed%253Ahttp%253A%252F%252Fwww.hyves.nl%252Ftv%252F" title="Hyves TV">Hyves TV.

Er is een mogelijkheid voor merken en bedrijven om Youtubegasten te sponsoren en zelf een kanaal aan te maken. Blok heeft er tot op heden nog geen prioriteit aangegeven, want hij wilde eerst de site vullen met content en zien of het concept aansloeg. ‘Het gaat goed, dus binnenkort ga ik sponsors benaderen. Ik wil de functionaliteit uitbouwen en er actiever aandacht aan gaan geven, via onder andere Facebook.’

Paul Blok: ‘Youtubegasten is prima geschikt voor een bedrijf/merk om zich te profileren met video’s.’ Niet louter commercials, maar ook in de keuze van fragmenten van muziek, films, gebeurtenissen kan een merk zich positief neerzetten. Zoals de non-profit organisatie op zijn eigen kanaal doet.

Want wat begon als een hobby-project, kost inmiddels aardig wat centen. Blok: ‘Je begint met een leuk idee, maar de professionele uitwerking werd duurder dan ik dacht.’ (Fabrique is verantwoordelijk voor, Code bouwde hem en Gusto Media ondersteunt het.)

Zomergasten was voor Blok de aanleiding voor het project, maar het loopt niet parallel met het VPRO-programma. ‘Youtubegasten is blijvend, de site stopt niet na de uitzendingen.’

Wat voor hem een meerwaarde is, is de menselijke selectie op Youtubegasten: ‘Niet die foute computerkeuze op basis van “mensen die dit leuk vonden, vonden ook dit leuk”, of wat je nu op Twitter ziet: “who to follow”. De keuzes op Youtubegasten zijn door mensen gedaan.’

Heeft Paul Blok wat gehoord van de VPRO of YouTube? ‘Ik heb getwitterd met en zij gaven aan dat ze het een leuk initiatief vinden. Ze hebben zelf ook iets , maar dat is kleinschalig.’

Blok heeft nog niets gehoord van YouTube, maar hij maakt zich niet al te veel zorgen. ‘Ik hanteer het better sorry than safe-principe. Als het zover komt dat ze aan de bel trekken, dan zien we dan wel weer. Als YouTube reageert op Youtubegasten dan zijn we groot/succesvol genoeg om op te vallen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in