Overslaan en naar de inhoud gaan

Deel jij je kennis al met je concurrent?

Op het internet wordt kennis continu gedeeld, verspreid en gedupliceerd. Waar vroeger alle informatie gesloten was, ligt het nu voor het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Beschermen?
Je kunt ervoor kiezen om je kennis niet te delen, en dus erg gesloten te opereren. Het voordeel hiervan spreekt voor zich... je informatie blijft beschermd achter gesloten deuren. Behalve dan in de gevallen dat medewerkers je verlaten en een nieuwe carrière beginnen bij de concurrent, jouw klanten overstappen naar de concurrent et cetera. Is het tegenwoordig nog wel zo verstandig om je informatie met alle kracht te willen beschermen?

related partner content for mobile comes here

Kennis delen leidt tot kennis winnen
Er zijn onderzoekers die beweren dat kennis delen automatisch leidt tot het opdoen van meer kennis. Immers wanneer kennis wordt gedeeld met iemand anders is de kans groot dat de ander reageert. Deze reactie kan ter aanvulling zijn op je eigen kennis of een kritische kanttekening erachter zetten. In beide gevallen leidt het tot meer kennis, namelijk middels een aanvulling wordt de kennis meer en rijker, en bij een kritische kanttekening wordt ook eens een andere kant hiervan belicht. Dit kan leiden tot meer inzicht e.d. Additioneel, zodra kennis wordt gedeeld betekent dit ook dat degene die de kennis bezat in staat is om de kennis ook daadwerkelijk te delen. Hierdoor begrijpt hij het zelf beter en is het ook gemakkelijker om het te behouden binnen de organisatie, bijvoorbeeld wanneer deze kennis op papier eenvoudig wordt gedeeld.

Kopiëren
In aanvulling van op het delen van kennis kan deze kennis gekopieerd worden. Een interessante theorie over kopiëren kwam ik laatst tegen van . Susan geeft aan dat de mens juist door het kopiëren van kennis zich heeft onderscheiden van andere dieren. Daarbij komt dat bij dit kopiëren er vaak wel verbetering aan werden toegevoegd. Oftewel de kennis werd weliswaar gedeeld maar tegelijkertijd ook eigen gemaakt. Door het eigen maken hiervan werd de kennis verder ontwikkeld en dit heeft geleid tot betere kennis.

De concurrent
Je wilt het liefst natuurlijk niet dat je kennis gedeeld wordt met de concurrent en laat staan dat het zelfs gekopieerd wordt. Echter is beschermen vrij lastig zoals voorheen al is besproken. Daarbij is het natuurlijk zonde van de moeite om tegenwoordig je kennis te beschermen tegen de concurrent en is het soms beter om het gewoon te delen. Hiermee bedoel ik niet letterlijk je concurrent opbellen en even alle documenten op de mail te zetten, maar simpelweg niet tevergeefs alle moeite doen om te voorkomen dat je concurrent aan jouw kennis kan komen. Daarbij komt dat kennis delen één is, maar dat het aan de ander ligt om capabel genoeg te zijn om deze kennis ook eigen te maken. En dat is toch juist waar jij jezelf mee onderscheid, niet? Ook kan kennis delen met je concurrent tot profijt leiden. Zo kan de kennis door een mede-expert kritisch onder de loep genomen worden en kan er door deze kritiek of aanvulling nieuw inzicht verschaft worden. Zo kijkt menig bedrijf toch ook wel naar de concurrent om te kijken wat ze daarvan kunnen leren?

Kennis delen
Kennis delen gebeurd tegenwoordig heel veel. Er zijn vele blogs waarop veel kennis en inzicht met elkaar gedeeld wordt om te komen tot nog meer kennis en betere inzichten. Op het moment ben ik nog bezig met het onderzoeken naar de effecten van kennis delen op reputatie en vertrouwen, maar onlangs kwam ik ook dit onderzoek tegen:

Op dit filmpje wordt het onderzoek uitgelegd dat Bart Bronnenberg heeft uitgevoerd in samenwerking met de universiteit van Chicago. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven die iets als eerste doen, hier ook profijt van hebben. Hetzelfde kan volgens mij gelden wanneer er kennis wordt gedeeld. Is dit immers niet waarom het begrip Thought Leadership de laatste jaren zo vaak genoemd is?

Conclusie
Openstaan om je kennis te delen heeft zo zijn voor- en nadelen. Ik zelf denk dat je er goed aan doet om open te staan om kennis te delen, omdat deze hierdoor alleen maar groter en sterker wordt. Daarbij komt dat mensen je hierdoor kunnen zien als ‘eerste’, zoals Bart Bronnenberg laat zien. Ik ben er dan van overtuigd dat dit in je voordeel is. Ook ben ik van mening dat kennis delen vertrouwen uitstraalt en laat zien dat je gelooft in jouw standpunt. Tevens laat dit zien dat je jezelf kwetsbaar durft open te stellen voor reacties van anderen. Ik kijk dan ook uit naar jouw reactie…

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in