Overslaan en naar de inhoud gaan

Prominenten op bres voor A-merk

Op initiatief van brandconsultant Willy de Graaff springt een aantal prominenten in het vak op de bres voor de belangen van het A-merk.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onder hen Bas Kist van Shieldmark, Otto van der Harst van Selmore, Marc Oosterhout van N=5, Bart Kuiper van Leukwerkt en Frits Spangenberg van Motivaction. Bedrijven en instanties als Sanoma Uitgevers, de Vea en BVA worden momenteel benaderd.

related partner content for mobile comes here

Een nog op te richten orgaan met als werknaam Merkbelangen moet de strijd aanbinden met de manier waarop de laatste jaren met merken en productinnovaties wordt omgegaan. De Graaff: ‘Merkfabrikanten moeten innoveren, maar die innovaties worden vervolgens razendsnel gekopieerd door de retailer. Het wapen van innovatie wordt enorm onderuitgehaald.’ Volgens De Graaf komt dat met name omdat het bestaande merkenrecht slecht wordt gehanteerd en nodig moet worden aangescherpt. ‘Het merkenrecht klopt niet, men kan ongestraft kopiëren.’

De nieuwe belangenbehartiger wil daarom meer tools ter bescherming van het merkenrecht ontwikkelen (inclusief octrooi- en auteursrecht), maar ook toetsingsinstrumenten (ook vooraf) en, in samenwerking met Motivaction, een onderzoeksformat, dat als ‘sluitend bewijs' voor rechters kan gelden.

De Graaff: ‘Kijk bijvoorbeeld naar Unilevers Rexona en de lijn die Albert Heijn ernaast heeft gezet, of naar de chipsmarkt, waar de nieuwe AH-lijn Temptations een-op-een gekopieerd is van Lay’s Sensations. Stel dat Lay’s haar eigen verpakking van tevoren aan een orgaan als Merkbelangen had kunnen voorleggen, dan kun je zaken zo regelen en vastleggen, dat het minder makkelijk te kopiëren is. Of kijk naar Danoontje en de exacte kopie die inmiddels in het schap ligt. Danone heeft daar nog niet over geprocedeerd, maar in dat geval zouden we als or-ganisatie zelf zo’n proces kunnen voeren.’

Overigens kan de belangenbehartiging zich straks ook gaan richten op de retailer zelf, aldus De Graaff.

Lees meer over het initiatief in Adformatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in