Overslaan en naar de inhoud gaan

'Lay-out maakt advertentie effectiever'

Advertenties waarin de relaties tussen tekstdelen en de relevantie van tekstdelen op de juiste wijze typografisch zijn weergegeven, zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit het onderzoek van Femke Straatsma waarop zij 10 juni promoveert aan de Vrije Universiteit. Productadvertenties zijn ontworpen om lezers te overtuigen het product in de advertentie te kopen. Hoe dit gebeurt, verschilt nogal. De ene advertentie maakt gebruikt van uitbundige kleuren, verschillende lettertypen en veel verschillende formaten, terwijl een andere advertentie er juist erg sober uitziet. Dit is niet voor niets: in een serie van zes experimenten toont Straatsma aan dat lay-out een advertentie inderdaad effectiever kan maken.

related partner content for mobile comes here

Ten eerste kan lay-out ervoor zorgen dat lezers op de juiste manier naar een advertentie kijken. Lezers kijken bijvoorbeeld eerder naar elementen die groot zijn, of vetgedrukt. Zij gaan ervan uit dat deze informatie door de adverteerder als belangrijk wordt gezien. Voordeel hierbij is dat zij de minder belangrijke informatie niet hoeven te lezen. Dat scheelt weer tijd, aldus Straatsma.

Daarnaast kan lay-out lezers helpen bij het leggen van verbanden. Door elementen op dezelfde manier vorm te geven, of door elementen die bij elkaar horen dicht bij elkaar te plaatsen, ziet een lezer in een oogopslag of informatie aan elkaar gerelateerd is of niet. Ook dit maakt dat het minder moeite kost een advertentie te begrijpen.

Tot slot vinden lezers advertenties waarin voldoende wordt afgewisseld aantrekkelijker dan advertenties waarin dit niet het geval is. Dit roept positieve gevoelens op, die lezers vervolgens aan het product verbinden. Hierdoor is men eerder geneigd het product te kopen, zegt de onderzoeker.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in