Overslaan en naar de inhoud gaan

Proef met elektronisch luisteronderzoek

De Nederlandse radiozenders beginnen in de tweede helft van dit jaar een proef met elektronische systemen om luistercijfers te meten. Die…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt vakblad Adformatie vandaag. Het luisteronderzoek is cruciaal voor de advertentiebestedingen op radio, vorig jaar 425 miljoen euro (bruto). Stichting Platform Radio Exploitanten (Pre), de opdrachtgever van het luisteronderzoek, gaat minimaal twee technieken testen. Het gaat om de ‘horlogemeter’ van het Zwitserse Radiocontrol en de ‘personal people meter’ van het Amerikaanse Arbitron. Mogelijk komt daar nog een Italiaans systeem bij.
De horlogemeter en personal people meter worden constant gedragen door de deelnemers aan een luisteronderzoek en die registreren automatisch welk radiostation in de omgeving van een panellid opstaat. Bij de dagboekjes vullen de panelleden op basis van herinnering in naar welke zenders ze hebben geluisterd.

related partner content for mobile comes here

In de loop van volgend jaar wordt besloten of de stations bij de oude methode blijven of op een nieuw systeem overschakelen. Eind 2006 loopt het contract tussen onderzoeksbureau GfK en Pre voor het onderzoek af.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in