Overslaan en naar de inhoud gaan

Politici op Hyves, een gedegen sociale mediastrategie ontbreekt nog altijd

Politici op Hyves, wat doen ze en vooral, wat doen ze niet?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nu de campagnevoering van de politieke partijen langzaam maar zeker richting de apotheose gaat, is duidelijk geworden dat het voeren van campagne deze afgelopen verkiezingen meer en meer in het teken heeft gestaan van de inzet van het internet, met name sociale media.

related partner content for mobile comes here

Uit onderzoek van SocialMedia8 blijkt dat echter dat er nauwelijks een strategie achterzit. De politiek heeft blijkbaar nog niet geleerd van de vorige verkiezingen wat betreft de inzet van sociale media.

Afgelopen jaar heb ik onderzoek gedaan naar de inzet van Hyves door politieke kandidaten voor de Europese verkiezingen. Hieruit bleek al dat een gedegen sociale mediastrategie bij iedere partij ontbrak. Zo was Wim van der Camp op Hyves heel actief in direct communicatie met de burger, maar andere CDA-kandidaten waren vrijwel niet zichtbaar.

Bij deze Tweede Kamer verkiezingen is te zien dat politici sociale media in grote getale gebruiken. Ten tijde van de Europese verkiezingen was dit nog wel anders. Van de PvdA, SP, ChristenUnie en de PVV had minder dan 50 procent van de kandidaten een profiel op Hyves.

De meest zichtbare partij op Hyves was Groenlinks met 90 procent. Er zijn echter grote verschillen gevonden in de wijze waarop politici binnen deze partijen Hyves inzetten ten behoeve van de campagnevoering.

Het is allemaal wel leuk en aardig dat politici massaal aan het twitteren zijn geslagen of hun profiel op sociale netwerksites ineens uitgebreid gaan gebruiken. Maar wordt het niet tijd dat politieke partijen een juiste waardeschatting van sociale media maken? En zorgen voor een professionele sociale mediastrategie waarvan alle politici binnen de partij kunnen profiteren?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in