Poiesz en Van Raaij winnen Marketing Literatuurprijs


Theo Poiesz nam woensdagavond de prijs in ontvangst uit handen van Tim de Boer van marketing- en communicatiebureau Brodeur Worldwide. In hun boek stellen de twee hoogleraren dat marketing meerwaarde moet bieden, maar doordat alle merken innoveren, ontstaat er overkill. Datzelfde geldt voor andere middelen waar marketeers naar grijpen: communicatie, distributie, prijs. Er ontstaat een spiraal die leidt tot wat de auteurs ‘het zwarte gat van marketing’ noemen. En ondertussen raakt de klant het overzicht op het aanbod kwijt. Poiesz en Van Raaij introduceren de term synergetische marketing; marketing gericht op synergie tussen onafhankelijke producten en diensten, die de basis kan vormen voor langetermijnrelaties met klanten. Centraal daarin staat de Virtual Guardian Angel (VGA), die geïntegreerde pakketten voor de klant samenstelt.
De jury noemde het boek ‘een leidraad voor toekomstig marketingbeleid’. Jurylid en PIM-voorzitter Hans Molenaar prees de auteurs voor hun vernieuwende concepten en het feit dat ze uitspraken over de toekomst durfden te doen. Geen vlot boek, aldus Molenaar; je moet het twee keer lezen om het te doorgronden. Maar zeker de moeite waard om ook in het buitenland uit te geven.
Verder stonden op de shortlist, die werd gekozen uit 10 genomineerde boeken: Het succesvol shapen van key-accounts van Willem Verbeke (EUR) en Concurreren met creativiteit van Jeff Gaspersz (Nijenrode). Don Scheers en Theo Lotgering kregen een aanmoedigingsprijs voor hun boek De kwaliteit van klantrelaties.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid