Overslaan en naar de inhoud gaan

Wanneer spat de wifi-bubble uiteen?

Wordt wifi een flop? Alle tekenen wijzen daarop. Een shakeout onder hotspot-operators, wifi-aanbieders en makers van wifi-chips, - systemen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het komt bekend voor en het riekt naar hype – met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de zeepbel uiteen gaat spatten, net zoals indertijd met internet. Honderden bedrijven storten zich momenteel enthousiast op de nieuwe technologie wifi — draadloze internettoegang door met je laptop in te bellen via hotspots (toegangspunten) in restaurants en hotels, op luchthavens, bij congrescentra en op andere publieke locaties. Naar schatting zullen er dit jaar wereldwijd 70.000 hotspots zijn opgezet. Consortia in Europa, de VS en Azië hebben ambitieuze plannen aangekondigd om de komende jaren tienduizenden hotspots te bouwen. Private investeerders hebben sinds 2000 al meer dan 1,5 miljard dollar in wifi gepompt.

related partner content for mobile comes here

Het ziet er allemaal indrukwekkend uit, maar de realiteit biedt vooralsnog een wat troosteloze aanblik. T-Mobile bijvoorbeeld is in de VS de operator van ruim 2000 hotspots in Starbucks-filialen. Wekelijks zoeken 25.000 mensen via deze hotspots toegang tot internet. Dat is minder dan twee gebruikers per dag per hotspot… De wifi-hotspot op Schiphol doet het niet veel beter: slechts rond de tien inloggers per dag. Terwijl alleen al de kosten om een hotspot in verbinding te houden met internet, een paar honderd euro per maand bedragen.
De hoge prijzen voor gebruikers zijn een probleem. Wifi-abonnementen kosten in de VS 40 tot 70 dollar per maand, in Europa soms wel 130 euro per maand — terwijl je met een abonnement toch al alleen op hotspots van je eigen provider kunt inbellen. Volgens deskundigen zal consumenten-wifi geen bestaansrecht krijgen en moeten wifi-aanbieders zich op zakelijke gebruikers richten.

< SIZE=1>Bron: the Economist<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in