Overheidsvoorlichting met tv-amusement


Onlangs ging bij de NCRV het tv-programma Babyboom van start. Mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Volksgezondheid. Het is slechts één van de vele gesponsorde programma’s om overheidsboodschappen uit te venten. In 2006 betaalden ministeries in totaal vijf miljoen euro aan zogenoemde coproducties. Dat is inmiddels eenderde van de kosten van Postbus 51-campagnes. Klik hier voor een overzicht.
Onomstreden zijn dergelijke coproducties niet. Vanwege de kosten, maar ook omdat de effectiviteit nauwelijks te bepalen is. U leest erover in het artikel ‘Staatssoap’ in het nieuwe nummer van Communicatie, dat op 1 november verschijnt.
Hans Bauman (directeur van Publicis en een van de breinen achter de omstreden &-campagne): ‘De traditionele burgerij konden we alleen via RTL of SBS-programma’s als Shownieuws of Tuinruimers bereiken.’
Gerard van der Wulp (directeur-generaal van de Rijksvoorlichtingsdienst): ‘Er worden te veel boodschappen over het publiek uitgestrooid, waardoor de effectiviteit vermindert.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid