Overslaan en naar de inhoud gaan

Online retailers hebben last van wanbetalers

Thuiswinkeliers worden in toenemende mate geconfronteerd met wanbetalers en fraude, maar weinig winkels wapenen zich er voldoende tegen.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kredietregistratieorganisatie EDR Credit Services deed onderzoek naar het huidige kredietmanagement van de thuiswinkelbranche. De opvallendste resultaten uit het onderzoek:

related partner content for mobile comes here
  • Thuiswinkels maken in beperkte mate gebruik van een gestructureerd acceptatiebeleid
  • 98 procent schrijft vordering af indien oninbaar en laat de zaak rusten
  • Slechts 38 procent toetst nieuwe klanten op kredietwaardigheid
  • Circa 90 procent van de thuiswinkelbedrijven herkent terugkerende klanten
  • 73 procent van de online thuiswinkels schakelt een deurwaarder of incassobureau in
  • 52 procent ziet geen toekomst in creditcardbetalingen; 60 procent ziet e-billing wel als oplossing
  • Op rekening kopen brengt meer offertes binnen dan andere betalingsmogelijkheden, maar wordt als gevolg van het grote risico op wanbetaling duidelijk minder vaak gebruikt

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste thuiswinkels die langer actief zijn hun eigen databank bijhouden. Op basis van de bij hen bekende historische betalingsgegevens wordt bepaald of een klant al dan niet kredietwaardig is. Slechts 43 procent van de thuiswinkels maakt gebruik van een algemeen acceptatiebeleid.

De meest voorkomende betalingswijze bij thuiswinkels zijn momenteel IDeal (internetbankieren), creditcards, rembours en vooruitbetaling. De meerderheid ziet de creditcard opvallend genoeg niet als een toekomstige oplossing. Zij verwachten dat het aantal creditcardbetalingen in de komende periode af zal nemen.

Uit het onderzoek blijkt dat de bedrijven die ‘op rekening kopen’ aanbieden meer bestellingen binnen krijgen dan bij andere betalingswijzen, maar dit wordt desondanks minder vaak gebruikt.‘Als thuiswinkels actief willen doorgroeien dan is het aan te raden om op rekening te leveren en een oplossing te vinden voor het ontstaan van wanbetalers’, concludeert EDR.

Het onderzoek is gehouden onder 68 online thuiswinkels, waarbij rekening werd gehouden met de omvang en ouderdom van de bedrijven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in