Online retailers hebben last van wanbetalers


Kredietregistratieorganisatie EDR Credit Services deed onderzoek naar het huidige kredietmanagement van de thuiswinkelbranche. De opvallendste resultaten uit het onderzoek:
- Thuiswinkels maken in beperkte mate gebruik van een gestructureerd acceptatiebeleid
- 98 procent schrijft vordering af indien oninbaar en laat de zaak rusten
- Slechts 38 procent toetst nieuwe klanten op kredietwaardigheid
- Circa 90 procent van de thuiswinkelbedrijven herkent terugkerende klanten
- 73 procent van de online thuiswinkels schakelt een deurwaarder of incassobureau in
- 52 procent ziet geen toekomst in creditcardbetalingen; 60 procent ziet e-billing wel als oplossing
- Op rekening kopen brengt meer offertes binnen dan andere betalingsmogelijkheden, maar wordt als gevolg van het grote risico op wanbetaling duidelijk minder vaak gebruikt
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste thuiswinkels die langer actief zijn hun eigen databank bijhouden. Op basis van de bij hen bekende historische betalingsgegevens wordt bepaald of een klant al dan niet kredietwaardig is. Slechts 43 procent van de thuiswinkels maakt gebruik van een algemeen acceptatiebeleid.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe meest voorkomende betalingswijze bij thuiswinkels zijn momenteel IDeal (internetbankieren), creditcards, rembours en vooruitbetaling. De meerderheid ziet de creditcard opvallend genoeg niet als een toekomstige oplossing. Zij verwachten dat het aantal creditcardbetalingen in de komende periode af zal nemen.
Uit het onderzoek blijkt dat de bedrijven die ‘op rekening kopen’ aanbieden meer bestellingen binnen krijgen dan bij andere betalingswijzen, maar dit wordt desondanks minder vaak gebruikt.‘Als thuiswinkels actief willen doorgroeien dan is het aan te raden om op rekening te leveren en een oplossing te vinden voor het ontstaan van wanbetalers’, concludeert EDR.
Het onderzoek is gehouden onder 68 online thuiswinkels, waarbij rekening werd gehouden met de omvang en ouderdom van de bedrijven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid