Overslaan en naar de inhoud gaan

Online 2011: feiten en cijfers

Informatie zoeken, bankzaken, blogs lezen en shoppen Gemiddeld 16 uur per week maakt ‘de gemiddelde Nederlander’ gebruik…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De cijfers uit the Next Web zijn gebaseerd op een representatieve steekproef onder 1.175 Nederlanders. Mannen internetten iets meer dan vrouwen, namelijk gemiddeld 18 uur (m) tegenover 15 uur (v). Jongeren besteden meer tijd aan internet dan ouderen. De groep jonger dan 35 jaar is gemiddeld 20 uur per week online. Tussen de 35 - 54 jaar is dit 16 uur en de groep ‘ouder dan 55’ besteedt ongeveer 13 uur per week aan internet.

related partner content for mobile comes here

Op internet wordt vooral veel informatie gezocht: 92% van de onderzochten doet dit regelmatig of vaak. Daarnaast regelt men heel veel bankzaken: 87% doet dit regelmatig of vaak. Daarna volgt het nieuws lezen (73%) en shoppen (oriënteren op de aankoop van producten) 66% regelmatig of vaak. Volgens Ruigrok|Netpanel koopt 91% van de mensen ‘wel eens’ iets op internet; 9% doet dit nooit. Het percentage mensen dat ‘nooit’ iets koopt is gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar.

Puur vermaak is ook populair. Met name het online gamen of spelletjes spelen is populair (35%). Daarna volgen: video’s bekijken (32%), muziek of podcasts luisteren (27%), muziek of films downloaden (25%) en het kijken naar televisie of films (17%). Gelezen wordt er ook op internet: liefst 30% van de respondenten leest regelmatig een blog of forum (30%).

Website top-3 voor 2011
De favoriete websites van Nederlanders zijn volgens dit onderzoek in 2011: Google, Nu en Marktplaats. Deze worden door respectievelijk 23%, 23% en 12% van de respondenten spontaan genoemd.

Segmentatie op internetgebruik
Ruigrok | NetPanel heeft vorig jaar drie typen internetgebruikers benoemd. Deze indeling blijkt ook in 2011 nog relevant te zijn. De grootste groep Nederlanders valt in de groep ‘function first’ (41%). Deze mensen zijn overwegend tussen de 35 en 55 jaar oud. Hun internetgedrag is gericht op informatie, bankzaken, nieuws, productoriëntatie en (ver-)kopen. De tweede groep Nederlanders is ‘just looking around’. Ze zijn minder frequent aanwezig op internet en gebruiken dit vrij passief: men zoekt vooral informatie en doet bankzaken. Een veel kleinere groep valt in de categorie ‘fun en games’ (21%). Dit is voor de leveranciers van films, muziek en entertainment echter een zeer interessant marktsegment. Deze gebruikers zijn veel online: 26 uur per week. Ze gebruiken ook veel mobiel internet. Daarbij doen ze veel verschillende dingen: naast informatie en bankzaken zoeken ze naar videofilmpjes, nemen ze deel aan blogs, luisteren ze muziek, kijken films en spelen spelletjes. De helft van deze groep is jonger dan 35 jaar.
Nieske van Woerden licht toe: ‘Voor marketeers is het interessant om te weten dat de groepen van elkaar verschillen wat betreft het sociale netwerk dat het meest belangrijk voor hen is. Zo is bij de Just Looking Around groep Hyves favoriet, terwijl voor de Fun & Games groep Facebook het meest belangrijk is. Niet verassend zien we dat de Function First internetter relatief vaker LinkedIn als favoriete netwerk heeft, dan de andere groepen. In de groep Fun & Games bevinden zich ook relatief veel fans van Twitter.‘

Mobiel internet groeit door
In 2011 beschikt liefst 44% van de Nederlanders over internet op de mobiele telefoon. Vorig jaar was dat nog 41%. Ongeveer de helft van de onderzochten heeft apps op zijn mobiele telefoon. Zeer populair zijn de apps die dienen om te netwerken: Facebook Twitter en LinkedIn zijn daarbij favoriet. Ook het nieuw is gewild: nu.nl. Ten slotte noemt men vaak Whatsapp, dat is een programmatje waarmee de gebruiker gratis berichten of foto’s kan versturen naar andere mensen die over een ‘Whatsapp’ beschikken.

Locaties delen
Door middel van mobiel internet kun je iedereen - of de mensen waarvan je wilt dat zij dat weten - informeren over de plaats waar je bent. Google Latitude is daarbij het meest populair: 5% gebruikt deze app om locaties te delen. Foursquare wordt door 4% van de respondenten gebruikt, 2% werkt met Facebook Places en 1% maakt gebruik van Layar.

Mirjam Broekhoff (auteur van deze blog) is marketingjournalist, onderzoeker en blogger. Ze werkt zelfstandig en in opdracht

The Next Web is een jaarlijks onderzoek van Ruigrok|Netpanel. In de periode 30 maart - 17 april hebben 1.175 Nederlanders de online vragenlijst ingevuld. De deelnemers zijn afkomstig uit het consumentenpanel van Ruigrok | NetPanel. Het volledige rapport kunt u aanvragen bij Ruigrok|Netpanel via Nieske@ruigroknetpanel.nl of Marja@ruigroknetpanel.nl.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in