Onderzoek van de BVA: tv-commercials worden niet gezien


Het betreft ‘een zeer uitgebreide registratie van kijkgedrag naar tv-commercials in Nederland’. Het onderzoek is door MM&MO zelf ontwikkeld en uitgevoerd in opdracht van een grote groep Nederlandse adverteerders, samengebracht binnen de BVA. De belangrijkste uitkomst: minder dan 20 procent van de door adverteerders betaalde kijktijd wordt daadwerkelijk bekeken. Alles wat lijkt op interessante content (bijvoorbeeld commercials als ‘de Leeuw’ van Centraal Beheer of ‘de Tokkies’ van Chello) worden vele malen beter bekeken dan minder geliefde uitingen. Als mensen tijdens commercials niet weg zijn om koffie te halen of te plassen, dan zitten ze voor de buis en doen iets anders. Zodra het gewenste programma weer begint, keert de aandacht pas terug.
Marketeers houden zich volgens Levi te veel bezig met wat zij willen vertellen en niet met wat consumenten willen horen. Levi: ‘Iedereen die communicatie of media blijft plannen zonder zich af te vragen of de bood-schap enige kans van bereik heeft, maakt zich schuldig aan grove geldverspilling’.
Komende woensdag worden de onderzoeksresultaten gepresenteerd tijdens een BVA-bijeenkomst bij Randstad in Diemen met het thema ‘Schokkend nieuws voor de buis’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid