Campina saneert zuiveldranken


'De prijzenslag in de supermarkt, de toenemende concurrentie en de interesses van de consument brengen ons ertoe ons assortiment van gezonde zuiveldranken kritisch onder de loep te nemen', zegt Bas van den Berg, commercieel directeur van Mona, een dochterbedrijf van Campina.
De gezondheidszuiveldranken is de snelst groeiende markt in de zuivelsector. Het onderzoeksbureau IRI schat de Nederlandse markt op 150 miljoen euro. Jaarlijks groeit de markt met 20 tot 25 procent. De meeste andere zuivelsegmenten - dagverse melk, yoghurt en vla - zijn op hun best stabiel.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Nu heeft Campina vier merken met een gezondheidsclaim: Vifit, Optimel, Calcimel en Cholesscontrol. De laatste twee zullen over een paar weken uit het schap verdwijnen. Calcimel bevat extra calcium en Cholesscontrol claimt een cholesterolverlagende werking.
Vooral de verdwijning van Cholesscontrol is opvallend. Vorige week maakte zorgverzekeraar VGZ nog bekend voor een bedrag van maximaal euro 40 per jaar het gebruik van het cholesterolverlagende Becel pro-activ van fabrikant Unilever te vergoeden.
'Calcimel en Cholesscontrol verkochten op zich goed, maar hadden niet het grote commerciële succes waarop we hadden gehoopt', aldus Van den Berg. 'Zeker bij de prijzenslag in de supermarkt is het gevecht om het schap keihard. Als de doorstroming even niet goed is, verlies je je plek.'
De merken Vifit ('weerstand') en Optimel ('gewichtscontrole') gaat Campina opnieuw lanceren in de markt. 'We gaan de marketinguitgaven aan deze merken substantieel verhogen', zegt Van den Berg. De onderneming heeft voor de aandachtsgebieden weerstand en gewichtscontrole gekozen, omdat deze nu het meest in de belangstelling van de consument staan.
Gelet op het groeipotentieel van de markt en de harde houding van de supermarkten, wordt de concurrentie om het schap steeds feller.
Zuivelconcern Friesland Foods heeft vorig jaar het merk Go geïntroduceerd. Dit product bevat evenals Campina's Optimel geen vet en geen suiker.
Verder is het Franse Danone actief in de gezondheidszuivel, onder andere met Vitalinea. Campina en Friesland Foods zijn beide van plan hun merken naar andere productsoorten uit te breiden. Friesland Foods wil onder Go ook vla op de markt brengen. Campina wil geen details geven over verdere productintroducties.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid