Overslaan en naar de inhoud gaan

Campina saneert zuiveldranken

De zuivelonderneming Campina saneert zijn zuiveldranken met een gezondheidsclaim. Van de vier merken verdwijnen er binnenkort twee, meldt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'De prijzenslag in de supermarkt, de toenemende concurrentie en de interesses van de consument brengen ons ertoe ons assortiment van gezonde zuiveldranken kritisch onder de loep te nemen', zegt Bas van den Berg, commercieel directeur van Mona, een dochterbedrijf van Campina.

related partner content for mobile comes here

De gezondheidszuiveldranken is de snelst groeiende markt in de zuivelsector. Het onderzoeksbureau IRI schat de Nederlandse markt op 150 miljoen euro. Jaarlijks groeit de markt met 20 tot 25 procent. De meeste andere zuivelsegmenten - dagverse melk, yoghurt en vla - zijn op hun best stabiel.

Nu heeft Campina vier merken met een gezondheidsclaim: Vifit, Optimel, Calcimel en Cholesscontrol. De laatste twee zullen over een paar weken uit het schap verdwijnen. Calcimel bevat extra calcium en Cholesscontrol claimt een cholesterolverlagende werking.
Vooral de verdwijning van Cholesscontrol is opvallend. Vorige week maakte zorgverzekeraar VGZ nog bekend voor een bedrag van maximaal euro 40 per jaar het gebruik van het cholesterolverlagende Becel pro-activ van fabrikant Unilever te vergoeden.

'Calcimel en Cholesscontrol verkochten op zich goed, maar hadden niet het grote commerciële succes waarop we hadden gehoopt', aldus Van den Berg. 'Zeker bij de prijzenslag in de supermarkt is het gevecht om het schap keihard. Als de doorstroming even niet goed is, verlies je je plek.'
De merken Vifit ('weerstand') en Optimel ('gewichtscontrole') gaat Campina opnieuw lanceren in de markt. 'We gaan de marketinguitgaven aan deze merken substantieel verhogen', zegt Van den Berg. De onderneming heeft voor de aandachtsgebieden weerstand en gewichtscontrole gekozen, omdat deze nu het meest in de belangstelling van de consument staan.
Gelet op het groeipotentieel van de markt en de harde houding van de supermarkten, wordt de concurrentie om het schap steeds feller.

Zuivelconcern Friesland Foods heeft vorig jaar het merk Go geïntroduceerd. Dit product bevat evenals Campina's Optimel geen vet en geen suiker.
Verder is het Franse Danone actief in de gezondheidszuivel, onder andere met Vitalinea. Campina en Friesland Foods zijn beide van plan hun merken naar andere productsoorten uit te breiden. Friesland Foods wil onder Go ook vla op de markt brengen. Campina wil geen details geven over verdere productintroducties.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in