Onderzoek naar muzieksponsors: niemand kent de sponsor


Hieruit blijkt dat ‘muziek een essentieel onderdeel van het leven van de Nederlander is’:
- 80 procent van de Nederlanders luistert bijna dagelijks naar muziek
- muziek helpt 73 procent van de Nederlanders geregeld af van een slecht humeur of een slechte bui
- 41 procent van de Nederlanders geeft aan 'zeer moeilijk een maand zonder muziek te kunnen', terwijl men sport (7 procent) en cultuur (5 procent) veel makkelijker kan missen.
Aan de andere kant weet de Nederlander slechts vijf merken (Heineken, Amstel, Pepsi, Coca-Cola en Grolsch) spontaan te noemen op de vraag 'welke bedrijven zijn actief in muzieksponsoring?'. 54 procent kan spontaan zelfs geen enkel merk noemen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Klik op grafiek voor grotere afbeelding<#/FONT>
Onder jongeren t/m 24 jaar is er overigens wel de nodige waardering voor de verschillende vormen van muzieksponsoring/promoties.
Antonie van Schendel van TBWA\Brand Experience Company: 'Onze conclusie is dat muziek als promotie/sponsorplatform nog de nodige kansen biedt voor marketeers'.
Achtergrond: de geschatte markt in Nederland voor muzieksponsoring bedraagt circa 50/60 miljoen euro, terwijl er in sport circa 600 miljoen euro omgaat. Het gebruik van muziek in marketingcommunicatie door merken/bedrijven staat daarmee in Nederland nog in de kinderschoenen. In de VS bereiken uitgaven aan muzieksponsoring in 2009 een recordhoogte volgens het Sponsorship Report van IEG. Ten opzichte van 2008 stijgen deze uitgaven dit jaar met 3,8 procent naar 1,08 miljard dollar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid