Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse export laat online kansen liggen

Nederlandse exporteurs maken weinig gebruik van de mogelijkheden van internet en e-commerce.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoewel de helft van de Nederlandse exporteurs een online strategie heeft, slagen zij er onvoldoende in de mogelijkheden van het wereldwijde web en online media te benutten. E-commerce speelt bijvoorbeeld bij ruim eenderde nauwelijks een rol. Ook mobiele applicaties en het gebruik van social media staan bij de meeste exporteurs in de kinderschoenen.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit het jaarlijkse Trends in Export onderzoek van kredietverzekeraar Atradius en exportvereniging Fenedex. Bij ruim een derde van de ondernemers speelt e-commerce nog geen enkele rol bij hun exportactiviteiten. Bovendien benadrukt 56 procent dat de website alleen is ingericht met het oog op marketing. Slechts bij 13 procent van de exporteurs kunnen buitenlandse klanten en partners online orders plaatsen. Bij een nog kleinere groep (8 procent) is sprake van internationale verkoop via een webshop.

Het gebruik van tablets en smartphones staat nog in de kinderschoenen. Een derde van de exporteurs heeft hun website geschikt gemaakt voor mobiele apps; ruim een vijfde werkt aan de ontwikkeling hiervan. 46 procent geeft echter aan dat de website hiervoor nog niet geschikt is. Ook de inzet van apps staat nog in de kinderschoenen. Slechts 10 procent van de bedrijven heeft een app laten ontwikkelen.

Nog geen kwart van de exportbedrijven heeft een strategie op het gebied van social media. Bij de bedrijven die wel actief zijn met social media, is LinkedIn veruit het populairst, gevolgd door Facebook en Twitter. De helft geeft aan social media vooral te gebruiken voor het versterken van klantrelaties. Genereren van leads (23 procent) en verkoop van diensten en producten (22 procent) gebeurt minder vaak via social media .

Zie voor het volledige onderzoek Trends in Export 2013.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in