Nederlandse export laat online kansen liggen


Hoewel de helft van de Nederlandse exporteurs een online strategie heeft, slagen zij er onvoldoende in de mogelijkheden van het wereldwijde web en online media te benutten. E-commerce speelt bijvoorbeeld bij ruim eenderde nauwelijks een rol. Ook mobiele applicaties en het gebruik van social media staan bij de meeste exporteurs in de kinderschoenen.
Dit blijkt uit het jaarlijkse Trends in Export onderzoek van kredietverzekeraar Atradius en exportvereniging Fenedex. Bij ruim een derde van de ondernemers speelt e-commerce nog geen enkele rol bij hun exportactiviteiten. Bovendien benadrukt 56 procent dat de website alleen is ingericht met het oog op marketing. Slechts bij 13 procent van de exporteurs kunnen buitenlandse klanten en partners online orders plaatsen. Bij een nog kleinere groep (8 procent) is sprake van internationale verkoop via een webshop.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet gebruik van tablets en smartphones staat nog in de kinderschoenen. Een derde van de exporteurs heeft hun website geschikt gemaakt voor mobiele apps; ruim een vijfde werkt aan de ontwikkeling hiervan. 46 procent geeft echter aan dat de website hiervoor nog niet geschikt is. Ook de inzet van apps staat nog in de kinderschoenen. Slechts 10 procent van de bedrijven heeft een app laten ontwikkelen.
Nog geen kwart van de exportbedrijven heeft een strategie op het gebied van social media. Bij de bedrijven die wel actief zijn met social media, is LinkedIn veruit het populairst, gevolgd door Facebook en Twitter. De helft geeft aan social media vooral te gebruiken voor het versterken van klantrelaties. Genereren van leads (23 procent) en verkoop van diensten en producten (22 procent) gebeurt minder vaak via social media .
Zie hier voor het volledige onderzoek Trends in Export 2013.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid