Journalisten bevolken de sociale media


Dat blijkt uit onderzoek onder 167 journalisten van Bex*communicatie. Journalisten gebruiken het liefst Twitter (77 procent), gevolgd door Facebook (66 procent) en LinkedIn (54 procent).
Acht van de tien respondenten maken voor hun werk dagelijks gebruik van de sociale media. De belangrijkste functies waarvoor zij deze media gebruiken zijn: 79 procent wil snel informatie vergaren, 60 procent volgt de berichten van opinieleiders, 53 procent gebruikt de sociale media voor achtergrondonderzoek en 50 procent bekijkt live reacties op actuele gebeurtenissen. Vier van de tien journalisten netwerken via de sociale media met pr-managers.
Gebrek aan controle
Gevraagd naar het belang van verschillende bronnen voor de dagelijkse werkzaamheden, scoren sociale media een vijfde plaats. Op de eerste plaats staat e-mail, op de tweede plaats staan zoekmachines en de derde bron van informatie wordt gevormd door persoonlijke contacten. Websites scoren als informatiebron ook hoger dan sociale media. Zes van de tien journalisten plaatsen kritische kanttekeningen bij de kwaliteit van de informatie op sociale media. Gebrek aan controle is een probleem.
Veel journalisten hebben een eigen profiel op de sociale media. Met scores van rond de 85 procent ontlopen LinkedIn, Twitter en Facebook elkaar niet veel . Direct daarna volgen Google+ en YouTube als kanalen. Een derde van de respondenten heeft een eigen blog. Andere netwerken zoals Xing, Myspace, Vimeo, Instagram, Scoop.it en Pinterest scoren alle onder 5 procent deelname.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Witte raaf
De journalist die geen profiel heeft op een of meer socialemediakanalen is duidelijk een witte raaf: het gaat om 4 van de 167 respondenten. Mogelijk hebben journalisten zonder affiniteit met het onderwerp niet meegewerkt aan het onderzoek.
Internationaal
Het onderzoek van Bex*communicatie onder Nederlandse journalisten naar het gebruik van sociale media is in diverse landen in Europa eveneens uitgevoerd door Ecco International Communications. In Nederland hebben 167 journalisten meegedaan. 31 procent van de respondenten is jonger dan 36 jaar, 50 procent valt in de categorie 36 tot en met 55 jaar en 19 procent 56 jaar of ouder. Tweederde van de respondenten is man, eenderde vrouw.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid