Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlands digitaal werk: een goed bewaard geheim

Wat Nederland kan op creatief digitaal vlak, met name op interactief en digitaal design gebied, is onderbelicht.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op het nationale toneel, maar vooral op het internationale toneel. We maken hier mooi en succesvol werk, dat moeten we vieren en aan de wereld laten zien. Een betere positie levert voor iedereen voordeel op. Wat moeten we eraan doen om deze mogelijkheid te verzilveren?

related partner content for mobile comes here

Iedereen weet: de Zweden staan bekend al leidend op dit gebied, met bureaus als North Kingdom, B-Reel en Fantasy Interactive (en Hyper Island), gevolgd door de Brazilianen en de Russen. Het waren de woorden van Victor Knaap en Wesley Ter Haar van MediaMonks op  event vorig jaar in Eindhoven: de reputatie van ons land op digitaal gebied is nul. Wat doen de Zweden dan, dat wij niet doen? Het antwoord: ze werken samen, ook in het buitenland, en doen gezamenlijk iets aan hun marketing - dat doen wij niet. Waarom niet?

Wereldberoemd: Dutch Design
Dutch Design is wereldberoemd. Dat is mooi. Maar het gaat dan vooral over product design, ruimtelijk design en ook over grafisch design - niet over interactief en digitaal design. Daar staan we niet bekend om. Maar dat begint al in eigen land. Bij de bijvoorbeeld is digitale media wel een categorie, maar daar is niet al het beste werk wat er in Nederland wordt gemaakt te vinden. Het zou mooi zijn als digitaal werk ook een bekend aspect van Dutch Design wordt: Dutch Digital Design.


Even een stap terug: is ons creatieve werk op digitaal vlak dan wel zo goed? Wellicht halen we het niveau van de Zweden niet, maar we kunnen een mooie toon meeblazen op het internationale toneel. We maken in Nederland succesvol digitaal campagne- en designwerk: denk aan het werk van bureaus zoals ACHTUNG!, Tribal & DDB Amsterdam, Momkai, W+K Amsterdam, MediaMonks, Fabrique, Random en andere bureaus, maar ook van startups en samenwerkingsverbanden. Wij spelen mee. 

Prijswinnend werk
Dat uit zich ook op het gebied van internationale prijzen. Een greep uit de lijst: in Cannes wonnen we dan wel niet zoveel leeuwen als de Belgen, in de categorie Cyber en Design was de score niet slecht. Bij zijn MediaMonks en ACHTUNG! dit jaar zeer goed vertegenwoordigd, bij zowel de Webby’s als de Lovie Awards wonnen DDB & Tribal en MediaMonks veel, Momkai en Fabrique scoorden veel Red Dot Design Awards - en wie weet wat oplevert. Het helpt de reputatie van onze bureaus beslist: goed werk inzenden is belangrijk, niet alleen voor je eigen bureau.

En de marketing? We komen redelijk regelmatig voorbij in de internationale pers, al was het maar omdat we met Amsterdam als creatieve stad op de kaart staan. Ons werk scoort redelijk goede aandacht in het buitenland en ook de inspanningen van bijvoorbeeld Kerrie Finch en FinchFactor dragen een mooi steentje aan bij. Maar als we uitzoomen: van een echt gezamenlijke inspanning op het gebied van marketing is nog geen sprake – ook dat zou helpen.

Gemeenschappelijke ambitie
Naast de bureaus is ook bij organisaties zoals de ADCN, SpinAwards, PIBN, VEA en Amsterdam Marketing de ambitie er om Nederland zo goed mogelijk op de kaart te zetten. Hoe meer podia en exposure hoe beter: alle inspanningen dragen bij om de Nederlandse creatieve industrie, en ook de digitale kant daarvan, zo succesvol mogelijk te maken. 

Dus, kan ons digitaal werk zich meten met Dutch Design? Ik denk dat Nederland sterk is in digitaal werk. Maar we moeten de krachten wel bundelen: meer samenwerken, samen komen op events en kennis en inspiratie delen. Digitaal werk dat hier gemaakt is moeten we vieren en delen met de rest van de wereld - en vooral het internationale toneel blijven opzoeken. We moeten over de grenzen heen kijken.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in