Overslaan en naar de inhoud gaan

MVO met de V van Vruchtbaar, Verantwoord, Verbonden en Verbeterd

Een vierde (en tot september laatste) blog over de betekeniseconomie, waarin het boeken van reële maatschappelijke vooruitgang - het maken…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe constructiever een bedrijf - door middel van een dienstbare bedrijfsvoering – kan zijn in het leven en de leefwereld van mensen, hoe betekenisvoller, hoe waardevoller en uiteindelijk dus hoe succesvoller dat bedrijf zal zijn. Betekeniseconoom Umair Haque heeft het in dit kader niet langer over goods als epicentrum van bedrijven, maar betters die hij beschrijft als: ‘bundles of products and services that make a difference to people and society by having a tangible, meaningful, enduring positive impact on them’. Betters hebben volgens Haque een concrete, constructieve impact op welzijn; of deze nu fysiek, mentaal, sociaal, spiritueel, cultureel, economisch, ecologisch of educatief – de verschillende dimensies van welzijn - van aard is. Betters laten zich logisch vertalen als verbeteringen. Betekenisbedrijven verkopen geen producten of diensten, maar verbeteringen; producten of diensten die een concrete bijdrage leveren aan de verbetering in de levensomstandigheden van mensen. Haque komt met een lijst op de proppen van verschillende soorten verbeteringen. Haque: ‘achieving, fulfilling, becoming, inspiring, transcending, creating, accomplishing’; het is niet meer en niet minder dan het to do lijst voor businessbuilding in de betekeniseconomie.

related partner content for mobile comes here

Betekenis-business is commercideëel
Betekenisvolle bedrijven verenigen dus per definitie een maatschappelijk ideaal (vooruitgang) en een commercieel belang (voorspoed). Maatschappelijke vooruitgang en financiële voorspoed zijn onlosmakelijk gekoppeld. Betekenisvolle bedrijven zijn commercideëel. Ze doen allemaal en altijd aan maatschappelijk ondernemerschap – wat we tegenwoordig MVO noemen - alleen zijn er daarbij wel verschillende gradaties en interpretaties van de letter V te bespeuren:

1) MVO met de V van Vruchtbaar
De laagdrempeligste manier om als bedrijf maatschappelijk van betekenis te zijn, is door het ontplooien van maatschappelijke vruchtbare marketingactiviteiten. Het gaat hier om de – tot nu toe - grootste groep bedrijven en merken die primair een conventionele bedrijfsvoering hanteren met idem dito producten of diensten, maar die incidenteel voor expliciet constructieve activiteiten kiezen; bedrijven en merken die het maatschappelijk van betekenis zijn gebruiken als een geïsoleerde en incidentele invulling van hun marketingbeleid. Bij Maatschappelijk Vruchtbaar Ondernemen ondersteunen bedrijven of merken onder de noemer cause related marketing veelal goede doelen-organisaties en/of vragen zij aandacht voor hun eigen goede doelen-initiatieven.

2) MVO met de V van Verantwoord
Er is een steeds groter wordende groep bedrijven die een stap verder gaan dan het ontplooien van louter maatschappelijk vruchtbare marketing-initiatieven. Sterker nog; maatschappelijke verantwoordelijkheid – de tweede gradatie om maatschappelijk van betekenis te zijn - is razendsnel op weg een categorievoorwaarde te worden. Dit is het domein van MVO met de V van Verantwoord. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen heeft een defensieve en offensieve dimensie. Defensieve maatschappelijke verantwoordelijkheid richt zich op het – achter de schermen - opschonen van de supply chain. Dit is een management-issue. Bij offensieve maatschappelijke verantwoordelijkheid wordt het betekenisbeginsel door bedrijven of merken onder de noemer corporate social responsibility bewust geïntegreerd in de dagelijkse bedrijfsvoering en in marketing expliciet uitgedragen, maar behelst en bepaalt deze niet het gehele doen en laten van het bedrijf.

3) MVO met de V van Verbonden
De derde gradatie van MVO - Maatschappelijk Verbonden Ondernemen - kent u wellicht onder de noemer Creating Shared Value (CSV); een term die door managmentgoeroe Michael Porter de bedrijfswereld in is geholpen. Bij deze vorm van MVO speelt het maatschappelijk van betekenis zijn een cruciale, centrale rol in de bedrijfsvoering. Sterker nog; het commerciële en het ideële zijn onlosmakelijk verbonden en gaan gelijkwaardig op. Bij Maatschappelijk Verbonden Ondernemen bepaalt het maatschappelijke doel – de purpose - het zakelijke bestaansrecht van het bedrijf; de gehele bedrijfsvoering en alle producten en diensten hebben een rechtstreekse relatie met een maatschappelijke doel. Maatschappelijk verbonden bedrijven worden tegenwoordig ook wel B-Corps of For Benefit Companies genoemd.

4) MVO met de V van Verbeterend
Bij bedrijven die maatschappelijk verbeterend opereren tenslotte, is het maatschappelijk van betekenis zijn het allesbepalende beginsel. Maatschappelijk Verbeterend Ondernemen is het summum van betekenis-business. De gehele bedrijfsvoering staat in het teken en in dienst van maatschappelijke betekenisgeving. Hierbij is het zakelijke resultaat zelfs ondergeschikt aan het maatschappel

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in