(Marketinglive) Baptiest Coopmans over leiderschap
7 juni aanstaande organiseren we samen met Effective Brands het congres Marketinglive. Over de lessen van global marketing voor 'lokale' marketeers: hoe kun je met jouw merk door de juiste positionering een grotere en betekenisvolle rol spelen, hoe zet je social marketing succesvol in en hoe word je 'leading' binnen je organisatie? 1 van de sprekers is Baptiest Coopmans.
Coopmans (Unilever, KPN) trad al twee keer eerder op voor Tijdschrift voor Marketing. De eerste keer in 2002, op het congres Drivers of Growth, de tweede keer ook tijdens Marketinglive, in 2008.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAls je een interview uit 2007 terugleest, merk je dat Coopmans altijd een duidelijke mening heeft gehad over leiderschap en wat een marketeer in huis moet hebben om succes te hebben (‘Marketeers die alleen maar creatief zijn, daar heb ik niets aan’, ‘Je moet zaken simpeler maken’), en daar zal zijn presentatie op 7 juni ook over gaan.
Over leiderschap zegt hij: ‘Ik geloof niet dat er 1 succesvolle leiderschapstijl is. Per situatie, opdracht en team kan succes er heel anders uit zien. Wel geloof ik dat het leiden van een succesvolle organisatie erg lijkt op die van ouder in een gezin. Je zet in op de lange termijn, je stimuleert anderen zichzelf te stretchen, creëert een gemeenschappelijk normenkader, en grijpt in als het fout gaat. Succesvolle leiders kunnen goed luisteren, en mensen verbinden.’
Welke vaardigheden waren belangrijk toen je begon, en welke zijn nu belangrijk?
‘Ik ben ooit begonnen als marketeer bij Unilever. De noodzakelijke skills leerde je on the job, van je baas en in opleidingsprogramma’s. Als je toen naast analytisch slim, ook in staat was je ideeën tot actie te brengen en in zo een groot bedrijf collegae in fabrieken, financiën en verkoop mee te krijgen, dan was je succesvol.
Tegenwoordig is de consument kritischer, trends zijn mondialer, technologie gaat sneller en Nederland is relatief kleiner. Diegene die zich dat realiseert, zelf kennis ophaalt, en echt in staat is al die insights terug te brengen tot eenvoudige en eenduidige concepten, zal succesvol zijn. Marketeers die alle elementen van hun mix kunnen terugbrengen tot de essentie en dingen eenvoudig kunnen houden zijn de echte winnaars.’
IBM deed vorig jaar onderzoek onder CMO’s en vond dat veel marketeers bang zijn dat over 5 jaar hun profiel niet meer overeenkomt met de marketingfunctie. Hoe denk jij daar over?
Coopmans: ‘Marketing is een vakgebied van en voor iedereen geworden. Middelbare scholieren leren zichzelf al als een brand neer te zetten. Iedere general manager meet zich verstand van marketing aan. Daar waar CMO’s in hun organisaties niet in staat zijn diepe marketingskills te verankeren, heldere klantinzichten te formuleren en geen factbasedmarketing introduceren, zal het vakgebied verdwijnen.’
Interesse om Marketinglive bij te wonen? Kom dan 7 juni naar de Kookfabriek in Amsterdam. Aansluitend kiezen we de Marketeer of the Year 2012. Genomineerd dit jaar zijn Michel Schaeffer (bol.com), Oscar Diele (S[pil Games) en Bert Habets (RTL).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid