Overslaan en naar de inhoud gaan

Live chat: cijfers en trends

Veel media berichtten deze week over Wehkamp die groen licht geeft aan de live chat, met een chattoepassing van LiveCom.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veel media berichtten deze week over die groen licht geeft aan de live chat, met een chattoepassing van .

related partner content for mobile comes here

Maurits Hoefnagels, Manager Customer Service Development bij Wehkamp zegt hierover op onder andere: 'De consument was allang klaar voor commerciële chat maar de markt heeft liggen slapen.'

heeft echter al sinds augustus 2004 vier medewerkers op gezette tijden klaar zitten om direct advies te geven als er een aanvraag binnenkomt (ook via LiveCom).

GeertJan Smits van JungleRating schrijft erover in het januarinummer van Tijdschrift voor Marketing (een artikel over de voor- en nadelen van live chat). H&H heeft ook al cijfers tot zijn beschikking.

De live chat wordt door H&H vooral gebruikt om afspraken te maken voor vervolggesprekken.
Van alle personen die de chat gebruikten, had 37 procent behoefte aan een adviesgesprek.

Zo'n chatgesprek duurt gemiddeld 10 tot 15 minuten per sessie. Van deze 37 procent wilde 23 procent een afspraak op de vestiging maken en 14 procent wilde advies inwinnen op eigen initiatief.

De overige 63 procent van de personen gebruikte de chat voor het stellen van korte algemene vragen. Dit duurt gemiddeld minder dan twee minuten per chatsessie.

Huis & Hypotheek berekende dankzij inzage in het surfgedrag van bezoekers dat honderdduizend buttonviews gemiddeld tot 165 afspraken leiden.

Smits geeft daarnaast drie chat-trends:

- Chat wordt binnen drie jaar een standaard functionaliteit op financiele websites.

- Personalisatie van communicatie: chat is duur, dus per bezoeker wordt bekeken of chat daadwerkelijk re-sultaat geeft.

- Chat in combinatie met co-browsing: gezamenlijk formulieren invullen; de magische cursor.
Nu nog toekomstmuziek, maar de eerste ervaringen (buiten het privacyvraagstuk om) zijn positief.

Het hele artikel is te lezen in het van Tijdschrift voor Marketing, maar een pdf wordt vandaag ook meeverstuurd in de relatiemailing van Adformatie Groep.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in