Overslaan en naar de inhoud gaan

Liegen loont in marketing

Mensen laten zich eerder iets aansmeren door een verkoper die plezier heeft in zijn marketingtrucjes: 70 procent van zijn klanten gaat over…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een verkoper die zich schuldig voelt heeft slechts bij 30 procent van zijn klanten succes.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit onderzoek aan de faculteit Gedragswetenschappen van de .

Het persbericht meldt:
het plezierige gevoel dat iemand krijgt van een (succesvolle) leugen of een kleine verdraaiing van de werkelijkheid, wordt door wetenschappers 'duping delight' genoemd.
Maar niet alle leugens leiden tot bedriegerspret. Voelt iemand zich tijdens het vertellen van een leugen schuldig en ongemakkelijk, dan heet dat 'distressed deception'.

Zowel duping delight als distressed deception hebben hun weerslag in het non-verbale gedrag dat iemand laat zien. Heeft iemand lol in zijn leugen, dan gaat hij vaker oprecht glimlachen en harder en hoger praten.

Iemand die zich schuldig en ongemakkelijk voelt, gaat echter zachter praten, meer wegkijken en ongemeend lachen.

Student communicatiewetenschappen Maarten Niemeijer, die in april afstudeerde aan de faculteit Gedragswetenschappen van de UT, onderzocht of deze verschillen in lichaamstaal de besluitvorming van potentiële kopers en dus de verkoopresultaten beïnvloeden.

In zijn experiment werden de verkopers verkleed als Albert Heijn-medewerkers, met de opdracht klanten kerstschuimpjes aan te smeren.

Daarnaast werden de verkopers geïnstrueerd in het non-verbale gedrag dat ze moesten vertonen. De ene helft van de verkopers vertoonde signalen van duping delight: ze lachten veel en praatten snel en hoog.

De andere helft praatte zachtjes en keek veel weg, waardoor de verkopers de indruk van distressed deception wekten.

Het effect was niet gering. Van de potentiële klanten die waren aangesproken door een verkoper die plezier toonde in zijn verkooptrucje, besloot 70 procent de kerstschuimpjes mee naar huis te nemen.

Verkopers die zich schuldig en ongemakkelijk voelen bleven steken op een succespercentage van dertig. Maarten Niemeijer concludeert dan ook dat liegen loont. Mits dat met plezier gebeurt.

Tot zover het persbericht.

Misschien is het waar, maar het zou ook leuk zijn om de consumenten te ondervragen hoe zij het ervaren hebben. Eén keer snel verkopen kan bijna iedereen nog wel, maar marketeers zouden juist de langere termijn in de gaten moeten houden....toch?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in