Licht herstel netto media-bestedingen in 2010


Maar niet alle mediumtypen profiteerden van het voorzichtige herstel van de economie. Het beeld per mediumtype varieert dan ook sterk. De grootste groei noteerden internet en televisie, terwijl de meeste printmedia nog bezig zijn uit het dal te klimmen. Dit blijkt het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2010 dat Nielsen binnenkort publiceert.
De lichte stijging van de totale netto mediabestedingen duidt op herstel na het dramatische jaar 2009, toen de totale netto mediabestedingen onder invloed van de economische crisis met meer dan 12 procent daalden. Drijvende krachten achter de groei van de netto mediabestedingen in 2010 waren internet en televisie. Internet zag de bestedingen groeien met 18 procent, de advertentie-inkomsten van televisie namen toe met 9,3 procent.
Printmedia
Publiekstijdschriften noteerden een groei van 2,9 procent. Dagbladen daarentegen zagen de bestedingen in 2010 dalen met 17 procent, nadat de bestedingen een jaar eerder met ruim 24 procent afnamen. Bij vak- en managementbladen was de daling nog iets groter met 18,4 procent, terwijl bij huis-aan-huisbladen / nieuwsbladen de bestedingen daalden met 3,6 procent. In totaal namen de bestedingen aan printmedia af met 10 procent.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Out of home
Out of home kende een groei van de netto mediabestedingen van 6,3 procent. Die groei werd voornamelijk gedragen door de toename van de bestedingen aan abri’s, de grootste categorie binnen buitenreclame. Radio herstelde zich goed van de daling van 16 procent in 2009 en noteerde in 2010 5 procent meer advertentie-inkomsten. De netto mediabestedingen aan folders liepen in 2010 terug met bijna 4 procent.
Sponsoring
Opmerkelijk is dat de sponsorbestedingen in 2010 met 2,9 procent toenamen. Waar veel bedrijven in de kosten sneden, bleek het sponsorbudget vrijwel onaangetast te blijven en zelfs te stijgen. Met name de sport en maatschappelijke organisaties profiteerden van de toename van de bestedingen. Ook bioscoop kende weer een uitstekend jaar. Recordaantallen bezoekers dankzij 3D films en een aantal succesvolle Nederlandse producties waren de aanjagers van de stijging van 6,8 procent.
Voor het berekenen van de netto mediabestedingen doet Nielsen twee keer per jaar onderzoek onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Daarin wordt gevraagd een opgave te doen van de netto advertentie-inkomsten over het betreffende jaar. Deze opgaven aggregeert Nielsen tot een totaalcijfer per mediumtype. Waar nodig worden cijfers gewogen en geëxtrapoleerd om een zo volledig mogelijk beeld van de werkelijke omvang de netto mediabestedingen per mediumtype en van de markt te kunnen geven. De netto mediabestedingen in 2010 en de vergelijking van deze bestedingen met die van 2009 zijn gebaseerd op de volgende mediumtypen: dagbladen, h-a-h-bladen / nieuwsbladen, publiekstijdschriften, vak- en managementbladen, televisie, radio, bioscoop, internet, out of home, sponsoring en ongeadresseerde brievenbusreclame.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid