Ken uw doelgroep


Marketingveteraan Don E. Schulz werd laatst ontboden bij twee bedrijven die erkenden fouten te hebben gemaakt in hun marketingbeleid; probleem was, ze hadden geen idee waar de fout lag. Alles klopte immers aan hun marketingstrategie? De betreffende doelgroepen waren bovendien keurig omschreven: ‘jonge moeders met kinderen’ en ‘jonge volwassenen’, daar moet je toch mee verder kunnen? Maar het was faliekant mis gegaan. Schulz discussieerde met de marketeers: hoe zagen zij hun doelgroep dan? Wat wisten ze van deze mensen, van hun eisen en behoeften? De antwoorden waren vooral demografisch van aard, enig psychologisch inzicht in de doelgroep ontbrak ten enenmale, zo bleek. De marketing- en productmanagers praatten over gezichtsloze huishoudingen waarvan de koopkracht tot twee decimalen achter de komma bekend was, maar ze hadden geen enkel idee van de ‘mens’ achter deze getalletjes.
En dat is dus het probleem. Jonge, geestdriftige marketeers, die zich verliezen in hun marketingprogramma’s en die vergeten dat goede marketing in wezen gaat om ‘mensen’programma’s. Zijn we dan meteen soft? Nee. In communicatie is het zender-ontvanger model gemeengoed, een model waarbij beide partijen overlappende ervaringen hebben; is die overlap er niet, dan zal ruis de communicatie ernstig bemoeilijken. Zo is het ook met marketing; de marketeer moet ervaringen kunnen delen met die mensen die zijn doelgroep vormen, moet ook hun referentiepunten kennen en voorvoelen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe conclusie is duidelijk. Marketeers weten vaak al te goed wat ze zelf willen doen, maar kunnen zich beter richten op wat al die consumenten die zij als hun doelgroep zien, willen doen en wat hen beweegt. Wie dat nalaat, is gedoemd te mislukken met zijn marketingplan, hoe briljant dat in aanleg ook moge zijn.
<#FONT SIZE=1>Bron: marketing news<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid