Overslaan en naar de inhoud gaan

Ken uw doelgroep

Marketeers werken hard aan briljante marketingplannen en slimme tactieken om die te doen slagen. Jammer dat ze vaak iets essentieels over…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marketingveteraan Don E. Schulz werd laatst ontboden bij twee bedrijven die erkenden fouten te hebben gemaakt in hun marketingbeleid; probleem was, ze hadden geen idee waar de fout lag. Alles klopte immers aan hun marketingstrategie? De betreffende doelgroepen waren bovendien keurig omschreven: ‘jonge moeders met kinderen’ en ‘jonge volwassenen’, daar moet je toch mee verder kunnen? Maar het was faliekant mis gegaan. Schulz discussieerde met de marketeers: hoe zagen zij hun doelgroep dan? Wat wisten ze van deze mensen, van hun eisen en behoeften? De antwoorden waren vooral demografisch van aard, enig psychologisch inzicht in de doelgroep ontbrak ten enenmale, zo bleek. De marketing- en productmanagers praatten over gezichtsloze huishoudingen waarvan de koopkracht tot twee decimalen achter de komma bekend was, maar ze hadden geen enkel idee van de ‘mens’ achter deze getalletjes.

related partner content for mobile comes here

En dat is dus het probleem. Jonge, geestdriftige marketeers, die zich verliezen in hun marketingprogramma’s en die vergeten dat goede marketing in wezen gaat om ‘mensen’programma’s. Zijn we dan meteen soft? Nee. In communicatie is het zender-ontvanger model gemeengoed, een model waarbij beide partijen overlappende ervaringen hebben; is die overlap er niet, dan zal ruis de communicatie ernstig bemoeilijken. Zo is het ook met marketing; de marketeer moet ervaringen kunnen delen met die mensen die zijn doelgroep vormen, moet ook hun referentiepunten kennen en voorvoelen.

De conclusie is duidelijk. Marketeers weten vaak al te goed wat ze zelf willen doen, maar kunnen zich beter richten op wat al die consumenten die zij als hun doelgroep zien, willen doen en wat hen beweegt. Wie dat nalaat, is gedoemd te mislukken met zijn marketingplan, hoe briljant dat in aanleg ook moge zijn.

< SIZE=1>Bron: marketing news<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in