Overslaan en naar de inhoud gaan

Internet wint van massamedia

Dat blijkt uit onderzoek naar mediagebruik op initiatief van CJP, Cultureel Jongeren Paspoort, genaamd Youth Builds Europe. "Internet en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het grote voordeel van internet is dat het aantrekkelijke elementen van veel verschillende media combineert: het is er altijd, je kunt er informatie zoeken, entertainment vinden, vrienden ontmoeten en je kunt jezelf laten zien. De belangrijkste troef van internet is dat het interactief is. Voor onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn, zoeken jongeren één of twee uur op internet. Voor het verplicht zoeken van informatie voor school of studie is de tijd die ze online doorbrengen aanzienlijk korter.

related partner content for mobile comes here

Laconiek
Nederlandse jongeren blijken bloot te staan aan meer informatie dan andere jongeren in Europa. Met die informatie overload gaan ze laconiek om. Over de betrouwbaarheid van de media maken Nederlandse jongeren zich bijvoorbeeld - als enige in Europa - niet druk.

In heel Europa worden massamedia als tv en radio nog veel gebruikt door jongeren. Ze zijn populair vanwege hun brede aanbod en omdat ze entertainment bieden. Jongeren gebruiken deze media echter passief. "Ik kijk tv als ik me verveel." De massamedia zijn daarom ook niet in staat om jongeren te activeren. Ze zijn alleen geschikt als medium om een vraag te creëren naar informatie over dingen waarin jongeren nog niet geïnteresseerd zijn.

Naast internet zijn vrienden voor alle jongeren in Europa de belangrijkste informatiebron. Hoe jonger de doelgroep, hoe meer ze de informatie van leeftijdsgenoten vertrouwen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in