Overslaan en naar de inhoud gaan

Ik Kies Bewust aspartaam

Dankzij het 'Ik Kies Bewust'-logo, wordt uit heel wat producten suiker eruit gehaald en aspartaam erin gestopt. Leuk voor de fabrikanten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Want zou aspartaam niet zijn?

related partner content for mobile comes here

In ons voedingspatroon zit veel te veel vet, zout en suiker. Dat is ongezond. Dus zijn de slimste fabrikanten er allang op in gesprongen. Een aantal van hen heeft iets bedacht op hoe ze een extra slaatje kunnen slaan uit de eigen voorsprong in de gezondheidsratrace. Met een certificering van 'gezonde' producten, zou het gat met de fabrikanten die nog zover niet zijn, meteen geslagen zijn. Zo gezegd zo gedaan. Het ' werd geboren.
(Overigens een grappige naam voor een logo dat consumenten juist blind naar zogenaamd 'gezonde' producten helpt doen grijpen.)

Producten die in aanmerking willen komen voor het logo, worden beoordeeld op hun voedingskundige samenstelling. "Enerzijds wordt gekeken hoeveel verzadigd vet, transvet, toegevoegd suiker en zout een product bevat." Voor suiker is dat vaak niet zo heel moeilijk om de hoeveelheid terug te dringen. Je vervangt het gewoon voor aspartaam; een kunstmatige zoetstof.

Voor de certificering van het IKB-logo, doet men vanzelfsprekend een beroep op de crème de la crème van de wetenschap. Veel 'Wageningen', zeg maar. Alleen hier wringt de schoen. Want voor de wetenschap is alles 'onschuldig' tot het tegendeel bewezen wordt. Aspartaam lijkt daarbij hele goede 'advocaten' te hebben, want ondanks de vele harde en minder harde bewijzen, blijft het vrij om te gebruiken. Met de zegen van de wetenschap.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in