Honderdduizend tweets Ajax-Twente


In opdracht van BNR nieuwsradio deed het bureau live op de radio verslag van de ontwikkelingen in social media tijdens en na de beslissingswedstrijd voor het kampioenschap in de eredivisie. Wim Nieuwenhuijse, directeur MarketResponse: 'Alleen al op het woordje Twente krijg je enorm veel hits. Het kunnen isoleren van meningen over de wedstrijd draagt bij tot een zinvolle analyse. Dat vergt fingerspitzengefühl van ons social media team en veel doen.'
Grolsch
Niet alleen de berichten over de clubs werden geanalyseerd. Ook de individuele spelers kregen een plek in het dashboard, net als scheidrechter Vink. Nieuwenhuijse: 'Je moet voor de juiste inzichten in de wedstrijd naar het totale plaatje kijken. Je wilt het sentiment rond de spelers weten omdat dat wat zegt over de clubs. En je kijkt naar neveneffecten van de wedstrijd.' Zo was volgens Nieuwenhuijse niet geheel verwonderlijk Grolsch de meestgenoemde bedrijfsnaam in de week voorafgaand aan de finale.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Amsterdam-Enschede
Een nieuwe dimensie aan de social media tracking van MarketResponse was dat ook de geolocatie van de tweets werden meegenomen. Dat is mogelijk omdat veel gebruikers van social media hun locatie services hebben aanstaan op hun smartphones. 'Door onze locatietechniek te combineren met de analyse konden we zien uit welk gebied de berichten werden verstuurd', vertelt Nieuwenhuijse. Opmerkelijk was dat de supporters van beide clubs evenredig het hele land besloegen. 'Het is al lang geen wedstrijdje Amsterdam-Enschede meer.' MarketResponse corrigeerde de cijfers voor de ‘twitterdichtheid’ in Nederland. Zo zijn er drie keer meer twitteraars in Noord-Holland dan in Overijssel.
Landzaat-effect
Complicerende factor was de live uitzending van BNR. Nieuwenhuijse: 'Dan moet je erop kunnen vertrouwen dat de feeds blijven komen en voorbereid zijn op de meest gekke dingen.' Het experiment verliep goed. Nieuwenhuijse: 'We gaven commentaar op het moment dat het eerste doelpunt viel. Op dat moment kleurden de schermen groen van het volume aan berichten. Via de wordclouds konden we de belangrijkste trends er meteen uitvissen. Het Landzaat effect (eigen doel Twente red.) kwam later dan verwacht op gang. Janssen scoorde zo snel, dat Landzaats fout ondersneeuwde in social media.'
Dat effect kwam pas na de 3-1 van Ajax. 'Toen werd deze speler de held van Ajax supporters en schietschijf van Twente. We zagen toen dat #Landzaat korte tijd wereldwijd trending topic nummer zeven was.' Volgens Nieuwenhuijse had de wedstrijd wel meer hoogtepunten in zich. 'Het aantal tweets over de wedstrijd lag volgens onze inschatting tegen de honderdduizend. Dat is een record voor een puur Nederlands event dat niet op prime-time wordt gevolgd. Ik kreeg het idee dat er soms meer supporters over hun smartphone gebogen stonden dan naar de wedstrijd keken.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid