Hoe sexy is energie?


Afgelopen week bezocht ik het IIR Congres: Energie, Marketing & Sales. Op dit congres werd door verschillende sprekers aandacht besteed aan de rol van Marketing en Sales in de Energiemarkt. Vooral de rol van marketing in relatie tot slimme meters (smart meters) sprak me aan.
Martijn van Glabbeek en Lij-Saan Ng noemden deze combinatie tussen smart metering en marketing zelfs "een ondergesneeuwd kindje".
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBegonnen werd met te benadrukken dat niet alleen de energiereuzen kunnen meespelen op dit gebied, maar dat ook nieuwe (opkomende) partijen gebruik kunnen maken van de data om nieuwe producten en diensten te gaan ontwikkelen op het gebied van smart metering.
Vervolgens hield Lij-Saan Ng een verhaal over de 7 Habits of Highly Effective Customer Management - 7 gewoontes die een bedrijf dient te hebben als om te kunnen voldoen aan effectieve customer management.
Op basis van deze 7 habits hield Lij-Saan Ng een inspirerend verhaal over allerlei nieuwe producten en diensten die energiebedrijven kunnen ontwikkelen om zich richting klanten te onderscheiden van de steeds groter wordende concurrentie. Men kan bijvoorbeeld denken aan meetdata via internet. De klant logt in op een website en ziet vervolgens zijn verbruik in grafiekvorm. Op deze manier kan de klant zelfstandig analyses maken op het eigen verbruik.
Lij-Saan benadrukte dat zij een dergelijk product bij Essent reeds voor de grootzakelijke markt heeft geïmplementeerd, maar ook heel goed zou kunnen worden toegepast in de consumentenmarkt. Volgens Lij-Saan laten energiebedrijven nu kansen liggen bij de introductie van de slimme meter.
"Daar wordt nog weinig over gecommuniceerd richting klant. Die meter verdwijnt straks weer achter een kastdeurtje. Geef de klant bijvoorbeeld een display met lichtjes voor in de woonkamer, die groen brandt bij lage en rood bij hoge tarieven. Bouw magie in, geef de klant een ervaring."
Deze klantervaring is precies wat een goede samenwerking tussen marketing en sales kan bewerkstelligen. De energiemarkt wacht een grote uitdaging...
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid