Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe sexy is energie?

In de energie-sector zijn fusies en overnames reeds aan de orde van de dag, buitenlandse partijen worden in ons kikkerlandje…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen week bezocht ik het Congres: Energie, Marketing & Sales. Op dit congres werd door verschillende sprekers aandacht besteed aan de rol van Marketing en Sales in de Energiemarkt. Vooral de rol van marketing in relatie tot slimme meters (smart meters) sprak me aan.

related partner content for mobile comes here

Martijn van Glabbeek en noemden deze combinatie tussen smart metering en marketing zelfs "een ondergesneeuwd kindje".

Begonnen werd met te benadrukken dat niet alleen de energiereuzen kunnen meespelen op dit gebied, maar dat ook nieuwe (opkomende) partijen gebruik kunnen maken van de data om nieuwe producten en diensten te gaan ontwikkelen op het gebied van smart metering.

Vervolgens hield Lij-Saan Ng een verhaal over de - 7 gewoontes die een bedrijf dient te hebben als om te kunnen voldoen aan effectieve customer management.

Op basis van deze 7 habits hield Lij-Saan Ng een inspirerend verhaal over allerlei nieuwe producten en diensten die energiebedrijven kunnen ontwikkelen om zich richting klanten te onderscheiden van de steeds groter wordende concurrentie. Men kan bijvoorbeeld denken aan meetdata via internet. De klant logt in op een website en ziet vervolgens zijn verbruik in grafiekvorm. Op deze manier kan de klant zelfstandig analyses maken op het eigen verbruik.

Lij-Saan benadrukte dat zij een dergelijk product bij reeds voor de grootzakelijke markt heeft geïmplementeerd, maar ook heel goed zou kunnen worden toegepast in de consumentenmarkt. Volgens Lij-Saan laten energiebedrijven nu kansen liggen bij de introductie van de slimme meter.

"Daar wordt nog weinig over gecommuniceerd richting klant. Die meter verdwijnt straks weer achter een kastdeurtje. Geef de klant bijvoorbeeld een display met lichtjes voor in de woonkamer, die groen brandt bij lage en rood bij hoge tarieven. Bouw magie in, geef de klant een ervaring."

Deze klantervaring is precies wat een goede samenwerking tussen marketing en sales kan bewerkstelligen. De energiemarkt wacht een grote uitdaging...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in