Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe houdbaar zijn first movers?

Wie als eerste met een nieuw product komt, is spekkoper. De behaalde voordelen geven een flinke voorsprong op rivalen. Maar hoe zit het nou…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er zijn veel wetenschappelijke studies pro en contra dit fenomeen. Belangrijke factoren blijken te zijn: het tempo van zowel de betreffende technologie, als van de betreffende markt.

related partner content for mobile comes here

In relatief slome markten zijn de voordelen voor de first mover langdurig. Daar weet stofzuigerfabrikant Hoover alles van. In 1908 introduceerde William Hoover de eerste rudimentaire stofzuiger. In 1930 had vijf procent van alle Amerikanen een stofzuiger. In 1935, Hoover was nog steeds marktleider, kwam het bedrijf met een innovatiever design. De concurrentie had opnieuw het nakijken. De Britten noemden stofzuigen inmiddels 'to hoover'. Maar in snelle markten smelt het voordeel van de eersteling soms snel weg.

Dat overkwam bijvoorbeeld Netscape, dat in 1994 met een revolutionaire browser op de markt kwam. Nu lijdt Netscape een marginaal bestaan, als dochter van Time Warner. Altijd handig voor iedere first mover: diepe zakken.

Sony had tien jaar na de Walkman nog steeds een marktaandeel van 48 procent in deze markt. Mede omdat het concern veel geld investeerde in het merk, in design en in flinke marketinginspanningen.
Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in