Hoe houdbaar zijn first movers?


Er zijn veel wetenschappelijke studies pro en contra dit fenomeen. Belangrijke factoren blijken te zijn: het tempo van zowel de betreffende technologie, als van de betreffende markt.
In relatief slome markten zijn de voordelen voor de first mover langdurig. Daar weet stofzuigerfabrikant Hoover alles van. In 1908 introduceerde William Hoover de eerste rudimentaire stofzuiger. In 1930 had vijf procent van alle Amerikanen een stofzuiger. In 1935, Hoover was nog steeds marktleider, kwam het bedrijf met een innovatiever design. De concurrentie had opnieuw het nakijken. De Britten noemden stofzuigen inmiddels 'to hoover'. Maar in snelle markten smelt het voordeel van de eersteling soms snel weg.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDat overkwam bijvoorbeeld Netscape, dat in 1994 met een revolutionaire browser op de markt kwam. Nu lijdt Netscape een marginaal bestaan, als dochter van Time Warner. Altijd handig voor iedere first mover: diepe zakken.
Sony had tien jaar na de Walkman nog steeds een marktaandeel van 48 procent in deze markt. Mede omdat het concern veel geld investeerde in het merk, in design en in flinke marketinginspanningen.
Bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid