Overslaan en naar de inhoud gaan

Het MKB zit te slapen

The Boston Consulting Group heeft op woensdag 20 april het rapport ‘Interned, hoe het internet de Nederlandse economie verandert’…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

The Boston Consulting Group heeft op woensdag 20 april het rapport ‘Interned, hoe het internet de Nederlandse economie verandert’ uitgebracht. Uit het rapport blijkt dat Nederland op tal van punten goed tot zeer goed scoort in de mate waarin en de wijze waarop van internet gebruik wordt. Nederland staat in de top drie van de wereld als het gaat om de beschikbaarheid van internet en de betrokkenheid bij internet. Met betrokkenheid wordt bedoeld: ‘de mate waarin consumenten, bedrijven en overheden het internet betrekken bij hun dagelijkse bezigheden’. Kortom alle reden om tevreden te zijn over de prestaties van ons landje in deze online wereld? Helaas, dat valt toch een beetje tegen. Wat valt er dan tegen?

related partner content for mobile comes here

Er wordt redelijk massaal online gekocht, dat is het probleem niet. Maar liefst 67 procent van de huishoudens heeft in 2010 een product online aangeschaft. Ook op dit punt staat Nederland in de wereldtop.
Wat tegen valt is de omvang van de online bestedingen. Deze vertonen welliswaar een gezonde groei, maar vormen op dit moment ‘pas’ 11 procent van de totale winkelbestedingen. Qua bestedingen is Nederland slechts een middenmotor’.

The Boston Consulting Group is op zoek gegaan naar verklaringen. Een aantal interessante kunt u terugvinden op , waar het hele rapport + aanvullende informatie te vinden is. Deze website is overigens beslist een uitgebreid bezoek waard! De meest interessante verklaring van BCG voor het achterblijven van de bestedingen is de gebrekkige manier waarop het MKB in Nederland met de spectaculaire mogelijkheden van deze online wereld om gaat.

Natuurlijk zijn tal van MKB’ ers online heel succesvol, maar gemiddeld genomen blijken heel wat bedrijven fors achter te lopen op de ontwikkelingen. Bij een vergelijking met Britse bedrijven scoren Nederlandse bedrijven zelfs uitgesproken zwak op online gebied. Vanuit marketing oogpunt is het eigenlijk de wereld op zijn kop: de Nederlandse consument wil graag online kopen, maar het MKB blijkt onvoldoende in staat in te spelen op deze ‘online behoeften’. Voor ons vakgebied dus eigenlijk goed nieuws want er liggen prachtige kansen!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in