Overslaan en naar de inhoud gaan

Groei bij Unilever

Het jaar 2001 heeft voor Unilever flinke groei laten zien. De omzetstijging van ruim 14 procent werd mede gerealiseerd door de merken van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Unilever’s ‘Weg naar Groei"-strategie betekent een focus op sterke merken: in 2001 ging het bedrijf van 1600 merken terug naar 910. De leading brands vallen uiteen in twee categorieën: global core brands (Knorr, Dove) en local jewels (Marmite in Engeland, Suave in de VS, Andrélon in Nederland). Ook werden in 2001 bedrijven afgestoten: Unipath (Persona, ClearBlue en ClearPlan) en Unimills (raffinaderij) zijn al verkocht en Van Lieshout (onderdeel IgloMora Groep) en DiverseyLever (professionele reiniging) gaan dat worden. De 11 leading brands zorgden vorig jaar voor 84 procent van de omzet en 5,3 procent van de groei. In 2000 was dat 3,8 procent. In 2004 verwacht Unilever dat deze merken goed zullen zijn voor 95 procent van de omzet.

related partner content for mobile comes here

Snelst groeiend merk voor Lever Fabergé was Dove met 27 procent, gevolgd door Andrélon met 18 procent. Bij Unilever Bestfoods deed Becel het goed; 18 procent groei, en Bertolli dat in omvang verdubbelde. Knorr groeide 9 procent.

De 11 topmerken (omzet > 1 miljard) zijn: Knorr, Lipton, Omo, Dove, Surf, Looks Great, Hellmann’s, Lux, Iglo/Birds Eye/Findus, Rama/Blue Band en Flora/Becel.Merken die vorig jaar gesaneerd zijn, zijn onder meer Royco, Batchelors, Heisse Tasse, Oxo, McDonnells, Lesieur, Blå Band, Gorton’s, Naplina, Cremaneze, Ceramide, Visible Difference, Red Door, 5th Avenue, Passion, Sunflowers, Frish, Knights Castille, Stergene, en Lux Flakes.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in