Greenpeace wekt meer vertrouwen dan overheid
Het vertrouwen in organisaties als Greenpeace, Amnesty International en het Wereld Natuurfonds is in Europa vaak twee keer zo hoog als in de overheid, ondernemingen en de media. In de Verenigde Staten is het vertrouwen in bedrijven als Microsoft, McDonalds en Coca-Cola juist groot - groter dan in menige NGO. Europeanen begrijpen die houding ten aanzien van ‘corporate social responsibility’ maar matig, terwijl Amerikanen verbaasd zijn dat Europa zich zo op NGO’s richt.
NGO’s verstevigden hun positie als organisaties die ‘het juiste doen’ met een stijging van 48 procent naar 51 procent. Het vertrouwen in de media steeg van 23 naar 33 procent. In Amerika na na 11 september het vertrouwen in de overheid als instantie die ‘het goede doet’ toe van 38 naar 41 procent. In Europa vullen NGO’s een gat dat is ontstaan door een afnemend vertrouwen in de bestuurlijk capaciteiten van de overheid.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid