Overslaan en naar de inhoud gaan

Fashion e-tailers: u bent gewaarschuwd

ACM onderzoekt terugbetalingsklachten in de modebranche. Hopelijk leidt dat niet tot nóg hogere retourpercentages.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De modebranche heeft bij uitstek last van ‘returnaholics&;. 

related partner content for mobile comes here

Hoe vervelend voor de online fashionshop ook, een consument heeft het recht om online gekochte producten te retourneren.

Sterker nog, toezichthouder ACM heeft aangekondigd binnen de modebranche juist strenger te gaan controleren op terugbetaling na annulering.

Inherent

Het is natuurlijk inherent aan het product: kleding moet nu eenmaal goed zitten en moet daarom eerst thuis worden gepast.

Daartoe worden vaak verschillende kledingstukken in vele maten in één keer besteld. Alles wat niet bevalt of niet goed past, wordt vervolgens geretourneerd. Tot wel 35 procent, hoewel dat nog een voorzichtige schatting van het retourpercentage lijkt.

Aangescherpte regels

Op grond van Europese regels, die in juni vorig jaar zijn aangescherpt, heeft een consument recht op een bedenktijd van 14 dagen nadat hij het product heeft ontvangen.

De webwinkelier dient vervolgens binnen 14 dagen het aankoopbedrag (inclusief bezorg- en administratiekosten) terug te betalen. De bezorgkosten voor het retourneren van de kleding zijn voor de consument, tenzij daarover vooraf niet is geïnformeerd.

Veel problemen

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat er veel problemen zijn bij terugbetaling door webwinkels.

ACM heeft daarom eind vorig jaar consumenten opgeroepen klachten te melden en zal vervolgens hoogstwaarschijnlijk overgaan tot handhavend onderzoek (dat in de praktijk veelal resulteert in het opleggen van hoge boetes).

Reden te meer om goed naar de inrichting van de online shop te kijken. Het is te hopen voor de modebranche dat het terugdringen van klachten over terugbetaling niet leidt tot nóg hogere retourpercentages.

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in