Overslaan en naar de inhoud gaan

Farmaceuten geven namen van adviseurs niet prijs

Grote farmaceutische bedrijven willen geen inzage geven in wie er in hun medische adviesraden zitten. DGV, het Nederlands instituut voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

DGV vindt dat dit soort informatie openbaar moet zijn. In mei van dit jaar zei minister Ab Klink van Volksgezondheid hetzelfde. Hij wil dat farmaceutische bedrijven alle betalingen aan artsen en wetenschappers bekendmaken. De minister voelt het meest voor een wettelijke regeling, maar eerst wil hij praten over zelfregulering.

related partner content for mobile comes here

Duidelijkheid over betalingen van de industrie is van belang voor de patiënt, stelde Klink eerder. Doorzichtigheid vindt de bewindsman ook van belang voor de wetenschap. ‘Je kunt dan nagaan welke belangen met onderzoek gemoeid zijn.’

Van de veertien bedrijven die DGV aanschreef, reageerden er acht. ‘Alle reacties onderstrepen het belang van transparantie en benadrukken hoe hard daaraan gewerkt wordt. De meeste bedrijven onderbouwen hun weigering door te verwijzen naar de privacy van de deelnemende artsen en apothekers, geven aan dat de contracten niet voorzien in openbaarmaking, of stellen dat regelgeving openbaarmaking verbiedt’, liet een woordvoerster van DGV dinsdag weten.

Pfizer maakte als enige bekend hoeveel zij adviseurs betalen. Het bedrijf vergoedt 100 tot 150 euro per uur. Een vergadering waarbij de adviseurs aanschuiven, duurt 2,5 tot 3 uur. AstraZeneca meldde dat een adviesraad bestaat uit vier tot zeven leden, die twee tot drie keer per jaar bij elkaar komen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in