Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzetkrimp detailhandel van 9 procent

In mei van dit jaar heeft de detailhandel bijna 9 procent minder omzet behaald dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze prijsdaling kwam geheel door lagere brandstofprijzen bij tankstations. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Vooral het volume kromp in vergelijking met vorig jaar. De prijzen namen 0,6 procent af. De omzetontwikkeling van de detailhandel is negatief beïnvloed doordat mei in 2009 een minder gunstige samenstelling van de koopdagen kende dan in 2008. Na correctie voor dit effect komt de omzetafname uit op ongeveer 6 procent.

related partner content for mobile comes here

Binnen de detailhandel boekten de non-foodwinkels in mei 2009 fors minder omzet dan in mei een jaar eerder. De omzet nam met bijna 11 procent af. Dit is de grootste daling sinds 2000. In alle onderscheiden branches van de nonfoodsector nam de omzet af. Alleen drogisterijen wisten het omzetverlies relatief beperkt te houden.

Tankstations realiseerden in mei de grootste omzetafname in de detailhandel. Dit kwam vrijwel geheel door lagere brandstofprijzen. Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten in mei ruim 3 procent minder omzet dan een jaar eerder. Dit hing samen met de ongunstige samenstelling van koopdagen. Na correctie voor dit effect was er sprake van een lichte omzetgroei.

Bron: CBS

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in