Elektronische dienstverlening overheid kan beter


Dit blijkt uit interviews met diverse type overheidsorganisaties over de praktijk en hun ervaringen met e-government. De hype van informatie- en communicatietechnologie is voorbij, alle overheden hebben websites. De quick wins zijn gerealiseerd. Nu komt het aan op de taaie realisatie die vooral in de gemeentelijke organisatie tot verandering zal leiden. Deze uitdaging gaat gepaard met de thema's die de bestuurlijke agenda de komende jaren domineren, zoals administratieve lastendruk vermindering, verbetering van de dienstverlening, effectievere (authentieke) basisregistraties en professionalisering. Enkele succesvolle en in de praktijk positief gebleken factoren die daarbij kunnen ondersteunen zijn: bestuurlijke verankering van de plannen, bereidheid kennis te delen, oog voor cultuuraspecten, krachtig leiderschap en professionalisering in projectmatig werken.
De interviews zijn uitgevoerd door adviseurs van Twynstra Gudde en gebundeld in het boek 'E-government in beweging, Snapshots van de elektronische overheid' door Jaap Berends en Jacqueline Meerkerk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid