Overslaan en naar de inhoud gaan

Doodzwijgen of niet?

Ik lees al bijna een jaar met veel plezier de nrc.next. Een krant helemaal van deze tijd en een perfecte aanvulling en verdieping van mijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik lees al bijna een jaar met veel plezier de . Een krant helemaal van deze tijd en een perfecte aanvulling en verdieping van mijn overige intensieve online en offline mediagebruik. Zelden heb ik dus ook commentaar op ze, op steek ik ze zelfs zo nu en dan veren in hun reet. Maar vandaag werd ik teleurgesteld toen ik de krant uit de bus haalde.

related partner content for mobile comes here

Het was eerder deze week al in de publiciteit; “Alle media-aandacht voor de familiedrama’s, leidt tot meer trieste gevallen.�? Potentiële daders worden gestimuleerd door de publiciteit. Daarom vond ik het zo fijn dat nrc.next niet meedeed aan de sensatielust.

Maar dat ze nu vandaag er en zichzelf op de borst kloppen -‘omdat wij het niet doen’ - gaat mij te ver. Sterker nog, vandaag dus een voorpagina en een spread in de krant over familiedrama’s. Dat is bijna meer dan de Telegraaf. Mijn mening en boosheid werd wel wat milder toen ik het las en helemaal toen de toelichting van chef redactie Hans Nijenhuis op verscheen. Maar toch. De is interessant maar hoort niet thuis in de krant maar onder vakbroeders en andere geïnteresseerden.

Want het blijft een interessant vraagstuk dat nrc.next aanstipt. Het eeuwige dilemma voor media; schrijven we erover of zwijgen we het dood. Voetbalhooligans bijvoorbeeld smullen van media-aandacht, er circuleren videobanden met daarop alleen maar beelden van NOS Journaals en Telegraaf-krantenkoppen waarin hun ‘heldendaden’ centraal staan. Als rellen – ook in Ondiep! – doodgezwegen worden, zullen minder jongeren het spannend vinden. Maar ja, kun je dergelijk nieuws doodzwijgen?

Afsluitend even kort door de bocht; wat mij betreft krijgt nrc.next een pluim voor de manier waarop ze destijds berichtte over het familiedrama. En een pluim voor het feit dat ze de discussie bespreekbaar maken. Tot en met uitleg van de hoofdredacteur aan toe. Maar ergens knaagt het. Ze kloppen zichzelf nu iets teveel op de borst. “Kijk eens hoe goed wij wel bezig zijn en de Telegraaf niet.�? Maar ok, het voordeel van de twijfel. Want als je jarig bent, en succesvol, mag je soms best op je eigen borst kloppen.

Samenvatting:
het artikel uit nrc.next van vandaag
de discussie op de nrc.next website
En de toelichting van chef redactie nrc.next, Hans Nijenhuis

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in