Donateursvertrouwen klimt uit het dal
Zowel het consumentenvertrouwen als het donateursvertrouwen zitten in de lift. Afgelopen maart was de bevolking nog somber, zowel over het eigen geefgedrag als over dat van de Nederlandse bevolking. Die somberheid is nu omgezet naar gematigd positief. Dat beeld zien we nog niet terug in de waardering voor de manier waarop goede doelen het publiek informeren: al een jaar vindt meer dan de helft dat onvoldoende.
Over de crisis maakt circa 70 procent zich (een beetje tot ernstige) zorgen – nog steeds veel mensen maar wel 10 procent minder dan in maart van dit jaar. De grootste zorg zit in de oplopende werkloosheid en de effecten voor arme mensen. Als men dan toch moet besparen, staan de uitstapjes buitenshuis en de grote uitgaven van bijvoorbeeld huishoudelijk apparatuur nog steeds ver bovenaan. Opvallende verandering is dat mensen ook weer meer gaan bezuinigen op kleine extraatjes zoals iets lekkers bij de koffie, en liever wat meer gaan sparen. Bezuinigen op goede doelen blijft stabiel op ongeveer 30 procent.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDeze editie van het donateursvertrouwen bevat ook een analyse van de invloed van de ‘persoonlijkheid’ van een goed doel. Aan doelen die lijken op de eigen persoonlijkheid, blijkt men vaker steun te verlenen. Dat geldt met name voor de kenmerken vriendelijkheid en netheid. En ook goede doelen die dicht in de buurt komen van de eigenschappen die mensen graag zouden willen hebben, worden vaker gesteund. Op de website van WWAV staat van bijna 40 goede doelen welke eigenschappen mensen toekennen aan die organisaties.
Het Nederlandse Donateurspanel, dat onder andere de index voor het donateursvertrouwen meet, is een initiatief van WWAV, WDM Nederland en NetQuestionnaires. Het meet elk kwartaal de index voor het donateursvertrouwen in goede doelen. De index wordt samengesteld op basis van drie factoren: het geefklimaat, de geefbereidheid en de ontwikkeling van het imago van goede doelen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid