Overslaan en naar de inhoud gaan

Donateursvertrouwen klimt uit het dal

Voor het eerst sinds september 2007 is er een stijgende lijn te zien in het donateursvertrouwen. De eigen geefbereidheid voor het komende…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zowel het consumentenvertrouwen als het zitten in de lift. Afgelopen maart was de bevolking nog somber, zowel over het eigen geefgedrag als over dat van de Nederlandse bevolking. Die somberheid is nu omgezet naar gematigd positief. Dat beeld zien we nog niet terug in de waardering voor de manier waarop goede doelen het publiek informeren: al een jaar vindt meer dan de helft dat onvoldoende.

related partner content for mobile comes here

Over de crisis maakt circa 70 procent zich (een beetje tot ernstige) zorgen – nog steeds veel mensen maar wel 10 procent minder dan in maart van dit jaar. De grootste zorg zit in de oplopende werkloosheid en de effecten voor arme mensen. Als men dan toch moet besparen, staan de uitstapjes buitenshuis en de grote uitgaven van bijvoorbeeld huishoudelijk apparatuur nog steeds ver bovenaan. Opvallende verandering is dat mensen ook weer meer gaan bezuinigen op kleine extraatjes zoals iets lekkers bij de koffie, en liever wat meer gaan sparen. Bezuinigen op goede doelen blijft stabiel op ongeveer 30 procent.

Deze editie van het donateursvertrouwen bevat ook een analyse van de invloed van de ‘persoonlijkheid’ van een goed doel. Aan doelen die lijken op de eigen persoonlijkheid, blijkt men vaker steun te verlenen. Dat geldt met name voor de kenmerken vriendelijkheid en netheid. En ook goede doelen die dicht in de buurt komen van de eigenschappen die mensen graag zouden willen hebben, worden vaker gesteund. Op de staat van bijna 40 goede doelen welke eigenschappen mensen toekennen aan die organisaties.

Het Nederlandse Donateurspanel, dat onder andere de index voor het donateursvertrouwen meet, is een initiatief van WWAV, WDM Nederland en NetQuestionnaires. Het meet elk kwartaal de index voor het donateursvertrouwen in goede doelen. De index wordt samengesteld op basis van drie factoren: het geefklimaat, de geefbereidheid en de ontwikkeling van het imago van goede doelen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in