Overslaan en naar de inhoud gaan

DNB: Nederlandse consumptie zeer zwak

De particuliere consumptie in Nederland was de afgelopen 10 jaar zwakker dan in andere landen van de eurozone.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De consumptie is nu ook lager dan tijdens de ernstige economische crisis van begin jaren tachtig. Dat schrijft De Nederlandsche Bank (DNB). Waarschijnlijk zal de bodem van de huidige consumptiecyclus pas in de loop van dit jaar worden bereikt, voorspelt de centrale bank.

related partner content for mobile comes here

De lage consumptie is een belangrijke factor in de economische recessie waarin Nederland nu verkeert en het consumptiepatroon wijkt af van dat in andere Europese landen, constateert DNB. Dat is vooral opvallend omdat Nederland in de jaren 1992/2001 juist bijna de hoogste consumptiegroei kende van alle eurolanden.

Reden voor de omslag na het millennium is volgens DNB onder meer de minder florissante arbeidsmarkt in de afgelopen 10 jaar, zowel in vergelijking met Europa als met de periode daarvoor. Ook de afzwakking van de huizenmarkt in het eerste decennium heeft een rol gespeeld.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in