Overslaan en naar de inhoud gaan

Direct marketingmetingen uit de tijd

DM wordt van oudsher geassocieerd met accountability, maar de behoefte aan verfijndere evaluatietechnieken groeit.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

DM-evaluaties zijn blijven steken in de tijd dat dm een kanaal was dat aanvankelijk door postorderbedrijven werd gebruikt en later door bedrijven die rond directe modellen waren opgebouwd. Maar dm is geëvolueerd. Het is niet langer een responsgerichte discipline waar het analyseren van resultaten en toepassing daarvan in een volgende campagne voldoende is. Moderne dm draait om het begrijpen en maximaliseren van klantenwaarde en niet om simpelweg volume najagen. Dus wordt meten veel complexer.

related partner content for mobile comes here

De ontwikkeling van strategischer meetmodellen wordt echter belemmerd…door klanten. Telecombedrijven bijvoorbeeld, evalueren puur op aantallen, niet op kwaliteit van abonnees. Goede doelen waarderen hun donateurs op gedoneerde bedragen, niet op hun bijdrage aan het campagnevoeren of invloed op hun omgeving. Direct marketeers en bureaus worden uitsluitend beoordeeld op ROI en responsecijfers. Deze kortetermijnbenaderingen houden geen rekening met levenslange waarde, en onderkennen evenmin het branding- of reclame-effect: het effect van een dm-activiteit op een consument, wat misschien niet meteen respons oplevert, maar maanden later tot een aankoop leidt.

Dergelijke metingen zijn lastig, maar te doen. Bijvoorbeeld, incrementele branding en incrementele verkopen kunnen tussen blootgestelde en niet-blootgestelde groepen worden gemeten. Het vereist wel dat dm niet langer als geïsoleerd team opereert, maar als hart van de marketingafdeling. Ook zullen marketing en verkoop nauw moeten samenwerken, om campagnes te plannen die prospects door de volledige cyclus leiden.

Bron: marketing direct

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in